Amersfoort

Selecteer Pagina

Dry January zorgt voor daling in verkoopcijfers van Amersfoortse slijterijen

Dry January zorgt voor daling in verkoopcijfers van Amersfoortse slijterijen

Wijnkast Louis Blancardi Amersfoort

Dry January wordt een steeds grotere hype. Uit onderzoek van IkPas blijkt zelfs dat een kwart van de Nederlandse bevolking mee doet aan Dry January. Hoewel het door velen wordt gezien als een mooi initiatief, kunnen lokale slijterijen er juist last van hebben.

Een rondje door Amersfoort laat zien dat er veel gelegenheden zijn om alcohol te drinken of te kopen. Je hoeft alleen maar op het Hof te lopen en je ziet ondanks de januari-kou de stoelen en tafeltjes buiten staan op de terrasjes. Ook zijn er in de binnenstad een aantal speciaalzaken voor wijn en bier. Bij binnenkomst in Bierwinkel Hop valt gelijk de rust op. Er is niemand in de zaak, op een medewerker na. De medewerker, Matthijs Wolthers, is druk bezig om het bier netjes in de schappen te zetten. Aan het gezellige, knusse interieur en de honderden verschillende biertjes ligt het bezoekersaantal niet. Normaal gesproken is het namelijk druk volgens Wolthers: ‘Januari is altijd de rustigste maand. We denken dat het komt door twee zaken. Allereerst de drukke december maand. Mensen hebben dan veel geld uitgegeven en ook vaak bier over. Dan hoef je natuurlijk in januari geen nieuw bier te kopen.’ De tweede reden is volgens Wolthers Dry January. ‘Je hoort het wel vaak als reden terugkomen. Ook wordt er meer alcoholvrij bier gekocht, maar dat vervangt niet de normale verkoop. We calculeren wel altijd de rustige januari in, dus over een jaar gezien hebben we er geen last van. Toch merk je het wel in de cijfers.’

Louis Blancardi

Ook uit de landelijke cijfers is er een dip te zien. Vorig jaar deed Bureau Hiiper onderzoek naar de alcoholverkoop van speciaalzaken en zij zagen dat in vergelijking met de maanden ervoor 18% minder transacties werden gedaan.  Ook Marian Westerbeek, eigenaresse van wijnzaak Louis Blancardi kan dat bevestigen. In haar knusse wijnzaak, waar je binnen in kleine kamertjes tussen alle wijnkasten op zoek gaat naar een mooie fles, vertelt ze over haar ervaring. ‘Wij hebben echt wel vaste klanten die ook van te voren aankondigen dat ze een maand niet gaan drinken. Steeds vaker plakken ze er ook een maand of twee achteraan.’ Toch is de zaak van Westerbeek niet leeg. Tijdens het gesprek lachen een aantal klanten om Dry January en vinden zij de actiemaand ‘maar niks.’ Terwijl Westerbeek een wijnfles inpakt, vervolgt ze: ‘We merken ook wel dat steeds meer mensen het doen. Alcoholvrije wijn wordt wel meer verkocht, maar het is veel rustiger dan normaal.’

Alcoholvrije varianten

Toch lijken de alcoholvrije varianten van bier en wijn steeds meer op blijvertjes. Volgens de meest recente cijfers van het Trimbos-instituut is er een stijgende lijn in het gebruik van alcoholvrij bier. In 2018 dronk 9,6% van de bevolking wel eens alcoholvrij bier, terwijl in 2022 maar liefst 15,6% van de Nederlands alcoholvrij bier drinkt. Toch blijven de ‘normale’ biertjes en wijnen het populairste volgens Wolthers en Westerbeek. ‘Na deze maand worden zij weer meer verkocht’, zegt een lachende Wolthers al wijzend naar een schap vol met de sterkere speciaalbiertjes.

Verslaggever Niels Limburg Zwaneveld ging in Amersfoort op onderzoek uit, om te kijken wat de kroegen en cafés merken van Dry January.

Over de auteur

Coen Versteeg

Coen Versteeg (Utrecht, 2005) heeft vanaf zijn vijfde één doel voor ogen: sportjournalist worden. In de jaren erna zijn de interesses breder geworden en is de nieuwsgierigheid naar nieuwsfeiten en achtergrondverhalen alleen maar gegroeid. Met ervaring bij Grand Prix Radio en Verstappen.com heeft Coen de nodige raceverslagen en interviews gemaakt over de sportwereld. Op zijn Instagram-account belicht hij zijn andere interesses in de vorm van een column op stekende en grappige wijze met soms een serieuze ondertoon. De praatgrage journalist in opleiding luistert graag, maar mengt zich ook in de nieuwsonderwerpen. Daardoor wordt er vaak dieper op een onderwerp ingegaan. Met de regio Amersfoort als nieuwsgebied, is de wens om alle kanten van de verschillende verhalen te belichten. Van de plaatselijke voetbalvereniging tot bekende Amersfoorters en van de plaatselijke winkel tot incidenten die Amersfoort ontwrichten.