AMERSFOORT- Op vrijdag 17 januari is de opening van de eerste editie Glaskunst Triënnale Amersfoort in Musiom, waarbij een nieuwe traditie wordt gestart. Glaskunst wordt in heel Nederland steeds populairder en ook in Amersfoort krijgt glaskunst een groter podium. Glaskunst kun je maken met allerlei verschillende technieken, waaronder glasblazen, fusion, glas gieten, slijpen en zandstralen. Bij de expositie zijn kunstwerken van vaste glaskunstenaars en ook gastkunstenaars te zien. Uit heel Nederland komen de kunstenaars naar Amersfoort om hier hun kunstwerken tentoon te stellen.
Stilte voor de storm
De werknemers zijn druk bezig met de laatste voorbereidingen voordat de expositie geopend wordt. Werknemer Wendy Groen drinkt haar laatste koffie uit haar kopje op voordat de bezoekers komen. ‘De Amersfoorters reageren enorm enthousiast en het schijnt bizar druk te worden,’ vertelt Groen. Het belooft dus een volle dag te worden en nu is het de stilte voor de storm.
De zaal vult zich met bezoekers
Om 12:00 druppelen de eerste bezoekers binnen, de meesten nemen een kopje koffie en gaan dan op onderzoek uit in het gebouw. De ruimte vult zich met stemmen en met het geluid van schuifelende schoenen. Musiom zit in een oud kerkgebouw. De hoofdruimte heeft een hoog, koepelvormig plafond met blauwe glas in lood ramen in de muren. Door de hele ruimte worden allerlei glaskunstwerken vertoond. De bezoekers kijken aandachtig naar de kunstwerken. Ook bezoeker Ancilla van Steekelenburg is aanwezig en ze bestudeert de kunstwerken aandachtig. ‘Om heel eerlijk te zijn was ik nooit zo een fan van glaskunst omdat ik het koud en hard vind, maar ik heb mijn beeld toch wel bijgesteld na deze expositie. Omdat deze kunstenaars glas combineren met anderen materialen, wat ik heel mooi vind. En er zit symboliek in de kunstwerken’, vertelt Van Steekelenburg. De zaal is ondertussen gevuld met bezoekers en de stemmen weerkaatsen door het oude kerkgebouw. ‘Wel vind ik dat van sommige kunstenaars wel heel veel kunstwerken tentoongesteld worden, ik had liever het werk van meer verschillende kunstenaars gezien,’ aldus Van Steekelenburg.
Het gebouw
Dat Musiom in een oud kerkgebouw zit, is te merken. Op de plek waar voorheen mensen werden gedoopt ligt nu een glasplaat met daarop twee kunstwerken, waardoor de kunstwerken reflecteren in het glas. Waar eerder het orgel stond, staan nu kunstwerken. En op de plek waar het beeld van Maria stond, staat nu een glaskunstwerk in een abstracte vorm van Maria. Bij Musiom heeft glaskunstwerk altijd al een grote rol gespeeld maar vanaf 2025 is de eerste editie van de Glaskunst Triënnale Amersfoort, waarmee een nieuwe traditie wordt gestart. Musiom heeft speciale aandacht voor glaskunst en wil glaskunstenaars op deze manier een podium bieden.
Boodschappen achter de kunstwerken
Bij binnenkomst vind je aan je linkerzijde het pronkstuk van de expositie. Het is een glaskunstwerk gemaakt van dertig lagen glas op elkaar gelijmd en vervolgens gepolijst met telkens een dun laagje verf op het glas. Waardoor het een uniek effect krijgt en het lijkt alsof er een 3D-vormig kommetje in het glas zit. Ook is er geblazen glas en worden er allerlei materialen gebruikt, van parelmoer en metaal tot theekopjes en spijkers. Het geheel geeft een industrieel gevoel en er wordt gespeeld met religies en met maatschappelijke problemen. ‘Elke kunstenaar heeft een andere visie; bij sommige kunstenaars gaat het om het proces en bij anderen is het een medium om hun visie te brengen,’ aldus Groen. Zo worden er ook maatschappelijke problemen aan de orde gesteld en krijgen sommige kunstwerken een activistische betekenis. Kunstenaar Willem van Oijen geeft bijvoorbeeld kritiek op hoe mensen omgaan met de wereld; door middel van verwarmingsbuizen door zijn glaskunstwerken te verwerken, geeft hij kritiek op klimaatverandering.
Animo
Aan belangstelling is er genoeg, want er komt weer een nieuwe groep binnen lopen met een informatieboekje in hun hand. ‘Ik heb de expositie al gezet op de groepsapp van mijn kunstacademie,’ vertelt Van Steekelenburg. De geur van koffie en schoonmaakmiddel overheerst in de zaal. Vanwege de kou komen mensen met rode blosjes op hun wangen binnen, gelukkig is het binnen warm.
Suzanne spreekt met Herold Boertjens, mede-initiatiefnemer van Musiom. Hierin wordt besproken over wat glaskunst uniek maakt tegenover andere kunstvormen en hoe de kunstenaars zijn geselecteerd voor deze triënnale.