AMERSFOORT – Theater Flint in Amersfoort biedt kinderen tot en met twaalf jaar de komende maanden gratis toegang tot drie geselecteerde jeugdvoorstellingen.’Een bewuste keuze’, zegt Marriane ter Avest, marketeer bij het theater. ‘Iedereen zou minstens één keer naar theater moeten kunnen. Ook als je weinig te besteden hebt.’
Het idee voor gratis toegang ontstond vanuit de wens om theater toegankelijker te maken. ‘Dat kan zitten in praktische aanpassingen zoals een ringleiding of blindentolk, maar ook in het wegnemen van financiële drempels,’ legt Ter Avest uit. ‘Een theaterbezoek met een gezin kan al snel een dure aangelegenheid zijn. Eerder vroegen we voor jeugdvoorstellingen €12,50 in plaats van de reguliere €19, maar dit keer wilden we verder gaan.’
Selectie van inhoudelijke voorstellingen
Het gaat om een pilot: drie voorstellingen, gratis toegankelijk voor kinderen. De geselecteerde voorstellingen zijn minder commercieel dan populaire producties als Woezel en Pip. ‘Die verkopen zichzelf wel,’ zegt Ter Avest. ‘Deze drie voorstellingen hebben meer inhoudelijke lagen, zijn ook interessant voor ouders, en vaak educatief. Ze zijn uitgekozen door onze jeugdprogrammeur.’ De jeugdprogrammeur werkt namens Flint samen met vertegenwoordigers, die voorstellingen van aanbieden. ‘Soms wel twee jaar van tevoren,’ legt Ter Avest uit. ‘Daaruit selecteert hij wat passend is voor onze zalen. Er wordt gelet op inhoud, geschiktheid voor leeftijden. Van baby’s tot twaalfjarigen en op variatie in het aanbod.’
Financiering en sociale balans
De actie is mede gefinancierd door een groep anonieme donateurs uit het bedrijfsleven. ‘Advocaten en accountantskantoren, bijvoorbeeld,’ zegt Ter Avest. ‘Ze willen vaak niet met naam genoemd worden, omdat ze breder doneren aan meerdere uitingen van ons theater, niet alleen aan dit project.’ Ook het publiek kan bijdragen. ‘We bieden de optie om alsnog €12,50 te betalen voor een ticket. Daarmee betaal je eigenlijk een kaartje voor iemand anders. Dat kan net het verschil maken voor een gezin dat het minder breed heeft.’ Zo wil Flint ook zorgvuldig omgaan met sociaal gevoelige kwesties.’We willen niet dat mensen zich opgelaten voelen omdat ze een kaartje van nul afrekenen,’ vertelt ze. ‘Daarom zijn we voorzichtig in de communicatie. Bijvoorbeeld door via scholen en organisaties zoals de Voedselbank of het Armoedefonds mensen te bereiken, in plaats van dat je er zelf om moet vragen.’
‘Als er per voorstelling vijftig kinderen er gebruik van maken, ben ik al tevreden’
Verwachtingen en samenwerking
Of de actie succesvol is, wordt na afloop geëvalueerd. ‘Als er per voorstelling vijftig kinderen er gebruik van maken, ben ik al tevreden,’ zegt Ter Avest. ‘Deze voorstellingen zijn minder bekend, dus het risico op lege stoelen is er sowieso. Dan is dit een mooie manier om ze te vullen en iets te betekenen.’Er wordt ook gekeken naar het effect op andere theaters in de stad. ‘De Lieve Vrouw, een kleiner theater in Amersfoort, moet hier niet de dupe van worden. We stemmen onze acties dus goed af,’ legt ze uit. ‘We verkopen zelfs hun voorstellingen via onze site. Het is echt een samenwerking.’
‘Inclusiviteit wordt vaak geroepen in de culturele sector, maar het blijft soms bij woorden.’
Persoonlijke motivatie
Het marketingplan voor de actie is nog in ontwikkeling. ‘We denken aan gerichte communicatie via scholen en stichtingen, en natuurlijk via persberichten,’ zegt Ter Avest. ‘Maar het blijft zoeken. Je wilt niemand het gevoel geven dat ze iets krijgen omdat ze arm zijn. Tegelijkertijd moet je wel duidelijk zijn.’Voor Ter Avest is het project meer dan een marketingactie. ‘Inclusiviteit wordt vaak geroepen in de culturele sector, maar het blijft soms bij woorden. Ik vind het belangrijk dat er ook iets mee gedaan wordt. Ik wil theater niet elitair laten zijn. Elk kind zou het eens meegemaakt moeten hebben.’ Zelf groeide ze op met cultuur. Haar vader werkte bij een museum. ‘Ik ben overal mee naartoe gesleept. Later ben ik via een stage van de commerciële sector overgestapt naar cultuur. Theater vond ik direct leuk: het is dynamisch, je ziet mensen met talent aan het werk.’
Blik op de toekomst
‘Voorstellingen kunnen iets losmaken, iets leren. Dat moet niet alleen bereikbaar zijn voor gezinnen met geld. Het mooiste zou zijn als kinderen erdoor geraakt worden en terug blijven komen.’ Na afloop van het seizoen wordt het initiatief geëvalueerd.’We kunnen precies zien hoeveel keer het gratis prijstype gekozen is in het ticketsysteem. Ook sturen we achteraf enquêtes,’ zegt ze. Of de actie herhaald wordt, hangt af van de resultaten. ‘De intentie is er zeker. In welke vorm dat zien we later.’