Amersfoort

Nieuwe locatie Voedselbank Amersfoort geopend

AMERSFOORT – Onder grote belangstelling hebben burgemeester Lucas Bolsius en wethouder Aboyaakoub-Akkouh de nieuwe locatie van de voedselbank in Amersfoort geopend. De voedselbank verzorgt gratis boodschappen voor mensen die moeite hebben om rond te komen. Burgemeester Bolsius sprak zijn waardering uit voor het harde werk dat is verzet om de nieuwe locatie mogelijk te maken: “Helaas is de voedselbank nodig, maar ik heb veel waardering voor de vrijwilligers die de nieuwe voedselbank mogelijk hebben gemaakt.”

Zelf kiezen
De nieuwe voedselbank werkt met een concept dat gebruikers meer vrijheid biedt dan de opzet eerder toeliet. Voorzitter van de steunstichting Voedselbank Amersfoort Riemke Leusink: “Gebruikers mogen net als in de supermarkt zelf hun boodschappen kiezen. Dat geeft een groter gevoel van vrijheid en autonomie voor mensen die financieel in de knel zitten.” Om ervoor te zorgen dat de producten wel eerlijk worden verdeeld krijgen gebruikers een kleurcode. Zo krijgt een groot gezin bijvoorbeeld een kleur waarmee ze meer producten kunnen kiezen dan een alleenstaande ouder.

Verhuizing nodig vanwege laadstation
De voedselbank moest verhuizen naar de Amsterdamseweg nadat er een oplaadstation voor groene bussen in de plaats van de oude locatie kwam. Een enorme operatie, vertelt Leusink: Het was een gezamenlijke inspanning om de verhuizing en verbouwing voor elkaar te krijgen, maar gelukkig hebben heel veel lokale bedrijven, de gemeente en het maatschappelijk middenveld ons ondersteund.”