Amersfoort

Amersfoorters borduren mee aan herdenkingsproject slavernijverleden

Een deel wat nog in de maak is van het wandkleed, geborduurd door Amersfoortse vrijwilligers voor het project 'Draden van ons Nederlandse slavernijverleden'. Foto: Suzanne Raven

Amersfoorters werken samen aan een groot wandkleed, dat het slavernijverleden van de provincie Utrecht laat zien. Het kleed is onderdeel van het landelijke project “Draden van ons Nederlandse slavernijverleden,” waarbij in elke provincie een deel wordt geborduurd. In Amersfoort wordt vijf meter van het kleed gemaakt, waaraan vrijwilligers deelnemen.

Het project wil mensen bewust maken van het slavernijverleden in Nederland. Door het borduren van het kleed laten de deelnemers zien dat slavernij, tot op de dag van vandaag, nog invloed heeft op onze samenleving. Het kleed wordt opgedeeld in zeven stukken van elk vijf meter en alles wordt met de hand gemaakt door de vrijwilligers. De organisatoren benadrukken dat het samen borduren en de gesprekken die daarbij ontstaan net zo belangrijk zijn als het eindresultaat.

Lia Schilder, een enthousiaste vrijwilliger, vertelt hoe zij betrokken raakte bij het project: “Ik hoorde over het project via Facebook en Instagram. Het leek me interessant om mee te doen, omdat ik meer wilde leren over het slavernijverleden. Op school heb ik er weinig over geleerd en dit was een kans om meer te ontdekken,” zegt ze. Lia heeft inmiddels drie keer meegewerkt aan het borduren en vindt het niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk. “Je leert nieuwe mensen kennen en het is heel gezellig om samen aan iets moois te werken,” voegt ze toe.

Aan het einde van het project zal het voltooide wandkleed worden tentoongesteld, zodat inwoners van Amersfoort kunnen zien hoe deze geschiedenis is verwerkt in het kunstwerk. “Ik hoop dat mensen niet alleen het kleed bewonderen, maar ook nadenken over wat het betekent,” zegt Schilder. Het project loopt nog tot 2026, en iedereen is welkom om mee te doen, ongeacht ervaring.

In onderstaand audio-interview vertelt projectleidster Zuwena Hurtak onder andere over wat haar geïnspireerd heeft om mee te werken aan het wandkleed.

Tekst: Suzanne Raven      Audio: Fienne Klerken

Suzanne Raven

Suzanne Raven is een 18-jarige journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Ze woont in Huizen en heeft een passie voor creatieve uitingen, zoals schilderen, tekenen en knutselen. Naast haar studie werkt Suzanne in een zorginstelling voor dementerende ouderen en volgt ze balletlessen. Ondanks haar rustige en introverte karakter, weet ze haar fantasie en creatieve energie te gebruiken om inspirerende verhalen te creëren.