Amersfoort

Zonnepanelen toch niet meer de toekomst

Het gebouw van de Vereniging Eigen Huis

Amersfoort – Vereniging Eigen Huis heeft een petitie gestart tegen de salderingsregeling die er voor gaat zorgen dat in 2027 de terugverdientijd van zonnepanelen verdubbeld wordt. De petitie is al meer dan dertigduizend keer getekend.

In het regeerprogramma van kabinet-Schoof staat dat de salderingsregeling in 2027 volledig wordt afgeschaft. Dit zorgt voor grote problemen bij zowel kleinverbruikers als bij de verduurzaming van Nederland. Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis vertelt: ‘Mensen kunnen in financiële problemen belanden. De aanleg van zonnepanelen kost duizenden euro’s. Er worden niet alleen panelen geplaatst, maar er moet ook speciale apparatuur in huis komen en de installatie moet worden aangepast. Ook de aanschaf van een accu kost weer erg veel geld. Dit veroorzaakt veel weerstand bij mensen. Het moet wel betaalbaar zijn.’

Gevolgen kleinverbruikers in Amersfoort

Ook inwoners van Amersfoort die zonnepanelen op hun dak hebben liggen, gaan hier last van krijgen. Deze mensen zijn nu afhankelijk van hun energiebedrijf, dat beslist hoeveel geld ze krijgen voor het terugleveren van stroom. Ook zijn er geen duidelijke afspraken gemaakt met de overheid over het bedrag dat wordt berekend op basis van de teruggeleverde stroom. Dit zorgt ervoor dat kleinverbruikers vaak teleurgesteld worden. Ook bewoners die twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen, worden alles behalve gestimuleerd door het nieuwe kabinet. Als de salderingsregeling zou worden goedgekeurd, dan zouden zonnepanelen niet in 7 jaar, maar in 15,5 jaar pas terugverdiend worden.

Maar hoe kijken inwoners van Amersfoort die zonnepanelen bezitten er naar? We spraken met Ellen Nijsse en Gertjan van Laar die beide kleinverbruikers zijn. Dit is te beluisteren in het audio-interview hieronder.

Tijmen Tjalsma

Tijmen Tjalsma (19) is videograaf en journalist (in opleiding). Werkt in de duurzame energie-sector en schrijft regionaal nieuws voor Amersfoort en Leusden.