Amersfoort

Selecteer Pagina

Vertraging en verandering op station Amersfoort

Vertraging en verandering op station Amersfoort

STATION AMERSFOORT – De werkzaamheden op het station zorgen voor uitvallende, vertragende en drukke treinen in Amersfoort. 
Dit zorgt voor geïrriteerde reacties vanuit de reizigers.

Een frisse wind in de zeilen
De werkzaamheden aan station Amersfoort zijn gericht op het verbeteren van de infrastructuur en faciliteiten.
Het station is een belangrijk verbindingspunt tussen: Utrecht, Zwolle, Amsterdam en Apeldoorn, daarom worden deze nieuwe projecten gemaakt. De plannen voor het nieuwe station begonnen aan de oostkant van het station in 2020. De perrons tot aan station Amersfoort Schothorst werden vernieuwd.

2 jaar gaat erover heen en de oorspronkelijke plannen voor de westelijke ontsluiting worden geschrapt door gemeente Amersfoort.
Zo ging het idee van een spooronderdoorgang de prullenbak in en wilt de gemeente een verbetering maken voor de straten: Barchman Wuytierslaan, Daam Fockemalaan en Snouckaertlaan.  Aan de Barchman Wuytierslaan komt een nieuw stationsplein met veel groenvakken en meer ruimte voor de voetganger. Er wordt plaats gemaakt voor nieuwe bestrating, zitbanken, informatieborden en bloemenperken die tot de Stationsstraat doorlopen. De monumentale kastanjeboom blijft ook in beeld, alleen wordt hij verplaatst om ruimte te maken voor de ondergrondse fietsenstalling die 4800 plaatsen en 400 OV-fietsen krijgt.
Het raadsvoorstel voor het nieuwe stationsplein werd in 2019 door de burgemeester en wethouders voorgesteld aan de gemeenteraad, desondanks zijn deze veranderingen in 2026 pas zichtbaar.

De Snouckaertlaan wordt een fietsstraat en auto’s zijn te gast. Voor station Amersfoort wordt in 2023 een voertuigenstalling gebouwd wat naast de verkeersleidingpost ligt. Hier kunnen voertuigen die aan reparatie toe zijn terecht, ook heeft het de functie om oefeningen voor het station uit te voeren. In zomer 2024 van 6 juli tot 18 augustus ligt het treinverkeer rond Amersfoort bijna helemaal stil. 700 kilometer aan kabels en leidingen, 42 wissels weggehaald en 29 nieuwe geplaatst, vijf kilometer aan spoor vernieuwd, 24.000 ton nieuw ballastgrind gestort, nieuwe bovenleidingen aangebracht en de spoorbeveiliging is over tientallen kilometers vernieuwd. Dit zorgt ervoor dat reizigers alleen nog met bussen kunnen reizen vanuit Amersfoort. Op 18 augustus gaat het station weer open en kunnen reizigers gebruik maken van het vernieuwde station. Door deze aanpassingen kunnen treinen soepeler in- en uitrijden, ook wordt de treintijd met 1,5 minuut sneller. De werkzaamheden zijn daarmee nog niet afgelopen, want tot 2026 is ProRail nog druk bezig met het spoor binnen Amersfoort.

Geluid vanuit de reiziger 
Voor de reiziger uit of naar Amersfoort is het een alledaags probleem geworden. Treinen die uitvallen, vertraging hebben of tjokvol zitten.
Ook Lisette van den Brink uit Amersfoort gebruikt regelmatig het OV. Van den Brink heeft een scootmobiel waardoor de werkzaamheden haar reis erger belemmeren dan de gemiddelde passagier. Van den Brink vertelt: “Op perron 1 kan ik momenteel zelf niet opkomen, ik heb elke keer assistentie nodig vanuit de NS waardoor reizen elke keer veel tijd inneemt.” De faciliteiten voor mensen die slecht te voet zijn zoals de lift waren ook buiten gebruik van 21 september tot 11 oktober.
Door de wisselvallige dienstregelingen vallen treinen vaak ook uit vertelt Van den Brink: “Zoals nu zie ik dat mijn trein naar Breukelen weer uitvalt. Ik moet nu via de NS-app assistentie bellen en daarom kom ik vaak te laat voor mijn afspraken.”
De NS kampt met steeds grotere problemen in de afgelopen jaren, zo zijn 1 op de 10 treinen vertraagd en stijgen de treinkaartjes met 8,7% + 2,5% inflatie. Deze problemen blijven waarschijnlijk tot het voorjaar 2025 doorzetten.

Hierdoor zie je het vertrouwen bij de reiziger wegzakken. Zo ook bij Van den Brink: “Ja die problemen worden wel steeds zichtbaarder en vooral ook erger.” Passagiers zullen daardoor minder vaak een trein gebruiken vanwege het wantrouwen, zo vertelt Van den Brink:
Ik ben jammer genoeg erop aangewezen, omdat ik geen andere optie heb. Al zou ik met een privévoertuig kunnen gaan kies ik dat boven het OV. ”

Verslaggeefster Emilia van Helsdingen zocht de NS op ging met ze in gesprek over de werkzaamheden op station Amersfoort.
Beluister dat hieronder.

Over de auteur

Keith Königel

Keith Königel (2005) geboren in Amsterdam, getogen in Castricum. Afgestudeerd in mavo en havo aan het Jac. P. Thijsse College. Hij studeert in Utrecht aan de HU op de opleiding Journalistiek. Als journalist in training beoefent hij het vak om zo een geweldige journalist te worden. Van jongs af aan vind hij het leuk om filmpjes te maken dus is er een potentiële filmmaker in ontwikkeling.