Amersfoort

Nationale kringloopdag zorgt voor meer aandacht bij kringloopwinkel Amersfoort

Bron: David van der Hout, locatie Zwaaikom 21.

Laatste zaterdag was het nationale kringloopdag en daarom was het ook hier in Amersfoort bij het industriekwartier drukker dan normaal. Veel mensen komen sowieso meestal  vrijdag of zaterdag langs maar deze dag bracht nog meer aandacht naar kringloopwinkels.

Het moment dat je in de winkel stapt wordt je begroet met verwelkomende muziek. Van de beatles tot Louis Armstrong wordt gespeeld op de platenspeler. Je hoort gepraat van jongeren, ouderen en alles ertussenin. De kringloopwinkel is ingedeeld in allemaal gedeeltes zoals: glazen, films, cd’s, lp’s, een heel groot gedeelte voor alle boeken, een even groot gedeelte kleding en een aparte ruimte voor meubels. Alle praktische producten zoals meubels en kleding staan meer aan de linkerkant en de media zoals boeken en lp’s staan meer aan de rechterkant.

Cd’s, platen en platenspelers

Veel van de werknemers hier zijn vrijwilligers. We hebben de 2 werknemers bij de platenspeler gesproken, zij zijn Gerard en Ewout. Ewout is hier vrijwilliger en zorgt samen met Gerard dat er een leuk deuntje hier op staat. Ewout vindt het leuk om zich met platen bezig te houden en neemt ook weleens een plaat mee naar huis. Hij is hier 2 en een half jaar vrijwilliger en hij vindt het leuk dat hij allemaal verschillende soorten muziek kan opzetten. Als je een plaat op het oog hebt dan kan je ook bij hun platenspeler langs om een plaat uit te proberen. Of om te kijken of dat er geen krasjes op de platen zitten. Verder kunnen ze je ook nog helpen met andere zaken die muziek gerelateerd zijn.

‘’Ik kom elke zaterdag wel langs’’

Een regelmatige langskomende klant zegt dat hij hier elke zaterdag even langs komt om rond te neuzen om wat spullen een tweede leven te geven. Hij komt hier vooral voor de kleding maar is hier vooral voor een leuke vondst. Hij heeft hier de favoriete mok van zijn vrouw gevonden.’’ Een echt oud Nederlandse stijl mok met beige en blauw aan het oor’’. Hij koopt ook wel eens meubels hier maar dat is een wat te lange rit op de fiets dus hij laat ze dan thuis bezorgen.

Het boekengedeelte zou bijna als een klein bibliotheekje kunnen beschouwd worden. Boekenkasten vol met verschillende soorten boeken en tafels en stoelen waarop je rustig kan lezen. Van lectuur tot kookboeken en romans je kan van alles vinden in het boekengedeelte.

Het is hier dus niet alleen een plek waar voorwerpen een tweede leven krijgen maar voor mensen om passies over onderwerpen zoals literatuur, lectuur, muziek of kleding te delen. Het is belangrijk dat mensen weten hoe belangrijk kringloopwinkels zijn voor de maatschappij. Als je zoon of dochter te snel uit hun kleren zijn gegroeid dan kan je ze geven aan de kringloop of wanneer een paar oude boeken hebt die je niet leest dan kan je deze ook weggeven. Daarmee geef je ook de kennis en het plezier aan iemand anders terug.

Verslaggever Eefje Wubben heeft een audioreportage gemaakt bij de kringloopwinkel. Kon je er niet bij zijn? Geen zorgen! In deze audioreportage proef je de unieke sfeer van de kringloopwinkel en ontdek je waarom tweedehands zoveel meer is dan alleen gebruikte spullen.

David van der Hout

Hallo, ik ben David, 18 jaar oud en 1e jaar student bij de HU. Ik heb de Havo afgerond, hierna een opleiding gedaan waar ik destijds later ben mee gestopt. Hierna ben ik gaan reoriënteren en ik kwam ik in de journalistieke wereld terecht. Ik hou van de journalistiek omdat het een middel is om mijn interesses in te verwerken. Interesses die van economie/politiek gaan tot aan muziek en kunst. Mijn interesses en ervaringen tezamen met mijn ambitie om dingen te maken, hebben mij de persoon gemaakt dat ik nu ben. Met de journalistiek ga ik nu nieuws maken voor Amersfoort en dit wordt mijn opstap tot meer ervaring. Contact: david.vanderhout@student.hu.nl