Amersfoort

Selecteer Pagina

Tentoonstelling van Krijn de Koning en Armando in de Elleboogkerk

Tentoonstelling van Krijn de Koning en Armando in de Elleboogkerk

De bezoekers van de Elleboogkerk worden dit najaar meegenomen achter de werken van wereldberoemde kunstenaar Armando. De tentoonstelling die is samengesteld door Krijn de Koning omarmt het abstracte en moedigt bezoekers aan om stil te staan bij hun eigen interpretatie van Armando’s werken en de gevoelens die deze opwekken. Een manier waarop de Koning dit aanmoedigt is met zijn installatie ‘Een plek van duisternis en licht’, een volledig duister labyrint waar de bezoeker achter de werken van Armando stapt en een toch door het hoofd van de kunstenaar maakt.

Tocht achter de werken van Armando

Bij binnenkomst van het ruime, witte gebouw wordt men verwelkomd door de opening van ‘Een plek van duisternis en licht’, een installatie door de Koning. Dit is een pik zwart gangenstelsel in het midden van de ruimte met acht openingen. De gangen zijn zo donker dat van binnen zelfs de muren om je heen niet te zien zijn en er vertrouwd moet worden op zintuigen buiten zicht om door de installatie te lopen. In de kern van het stelsel wordt de omgeving weer belicht door een geometrisch sculptuur van de Koning. Dit sculptuur bestaat uit balken die rechthoeken en vierkanten vormen waar je doorheen kan kijken en grijpen. Deze vormen reflecteren het zonlicht dat van bovenaf de kerk binnenkomt en brengt zicht en licht terug in de duisternis.

Aan de buitenkant van de gangen zijn verschillende werken van Armando te zien. Deze zijn uitgekozen door de Koning en hij wilt hiermee dat de abstracte component van Armando zijn oeuvre centraal staat in de kerk. Deze abstracte selectie benadrukt dan ook weer hoe de Koning wilt dat het publiek de vertoonde kunst tot zich neemt, niet lettend op de intentie van de kunstenaar of betekenis achter het werk, maar juist op de gevoelens die door de werken op worden geroepen.

Samenkomen van impulsen

Het grootste thema dat terugkomt in Armando’s werk is de Tweede Wereldoorlog. Als kind woonde hij dicht bij Kamp Amersfoort en heeft hij op jonge leeftijd gruwelijkheden ervaren die hem tot zijn overlijd bij zijn gebleven. Door dit uniek perspectief op de oorlog blijft zijn werk altijd waardevol en belangrijk voor de Amersfoortse kunstgeschiedenis. Ook is hij met zijn eigen ontwikkelde stijl tussen abstractie en figuratief gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van Nederland.

Omdat Armando op meerdere vlakken van de kunstwereld een grote impact heeft gemaakt, besloot Museum Flehite na het ontvangen van de schenking de tentoonstelling in samenwerking met Kunsthal KAdE op te stellen. Flehite richt zich op de stedelijke kunst van Amersfoort terwijl Kunsthal KAdE zich richt op hedendaagse kunst.

In deze samenwerking is dan ook het samenkomen van de verschillende impulsen van de stad te zien, zegt Dieuwertje Sjoerds van Kunsthal KAdE. Niet alleen komt dit terug in het licht en donker, maar ook in het contrast tussen Armando, die veel geschiedenis met de stad heeft, en Krijn de Koning, die hier plek voor maakt op een moderne hedendaagse manier.

Der vogel is weer thuis

Voorbij de opening aan de achterzijde van het gangenstelsel is ‘Der Vogel’ te zien, een werk dat meer heeft doorstaan heeft dan dat het lijkt. De vogel heeft op het dak van de Elleboogkerk gestaan totdat het gebouw in 2007 afbrandde. Destijds was het Armando-museum hier gevestigd en is veel van zijn werk bij deze brand verwoest. Na de brand heeft de vogel tussen 2014 en 2017 tijd doorgebracht op het dak van een museum in Bunnik en stond vanaf 2018 in de Anningahof in Zwolle. Dat de vogel is geschonken zijn de mensen van Kunsthal KAdE en Museum Flehite blij mee, want het voelt nu alsof hij weer thuis is.

Verslaggever Samantha van der Maat is in de Elleboogkerk geweest en in gesprek geweest met Dieuwertje Sjoerds van Kunsthal KAdE.

MAM id=pECCm1cB type=audio

Over de auteur