Amersfoort

Geweld op het veld: Man (29) uit Amersfoort aangehouden voor geweld tijdens de KNVB-bekerfinale

Schreeuwende mannen bij een voetbal wedstrijd.

De politie heeft 7 verdachten aangehouden voor het openbaar plegen van geweld tijdens de KNVB-bekerfinale afgelopen april. Een van deze verdachten was een 29-jarige man uit Amersfoort. Geweld is al jaren in opmars tijdens voetbalwedstrijden, zeker bij een beladen wedstrijd zoals de finale van de KNVB-beker waar Feyenoord met 1-0 wist te winnen van NEC.

Tijdens dit duel waren er enkele aanvaardingen tussen supporters van de twee partijen en waren er zelfs enkele vormen van mishandeling. Er zijn in totaal 11 verdachten opgespoord, 7 hiervan zijn opgepakt. De arrestanten mogen in ieder geval de aankomende 90 dagen niet rondom het stadion komen, onderzoek moet aantonen of zij ook een stadionverbod zullen ontvangen.

Ook in regio Amersfoort waar de 29-jarige arrestant vandaan komt kampen voetbalclubs met geweld rondom wedstrijden. “We hebben vooral last van vernielingen, denk aan dug-outs die bij wedstrijden verwoest worden”, Aldus Paul Petersen, ex-raadslid bij VVZA. “Echt fysiek geweld komt bijna alleen voor bij grote landelijke wedstrijden, maar verbaal geweld en vernielingen zijn op regionale schaal wel veel voorkomend”.

Vooral in de laatste 20 jaar is het geweld enorm toegenomen. Volgens Paul Petersen en andere raadsleden van clubs in Amersfoort is dit vooral te wijten aan de invloed van sociale media. Grote voetbalwedstrijden waar geweld de pret drukt hebben een soort negatieve voorbeeldfunctie voor kleinere clubs waar de supporters het gedrag en geweld kopiëren.

Twan Hartsuiker

Twan Hartsuiker geboren in 2006 in Dordrecht. Als dorpsjongen wonend in Streefkerk ben ik, aangezien er niet veel gebeurt in het dorp, altijd al geïnteresseerd geweest in het nieuws. Daarom was deze studie Journalistiek een schot in de roos. Mijn interesses liggen bij politiek en misdaad, maar met mensen praten en hun verhalen horen vind ik eigenlijk het leukste om te doen. In de regio Amersfoort ben ik dus vooral opzoek naar de mensen achter het nieuws en probeer hier dus met interviews hier ook achter te komen. Ik heb nog weinig ervaring in de journalistiek maar ik kijk er naar uit om veel te leren in Amersfoort.