Verhalen zijn voor alle leeftijden, dit blijk weer in Park Randenbroek, toch neemt verhalen lezen onder jongeren volgens Stichting Lezen af. Daarom is er deze zondag door Verhalen in het Bos een vertelmiddag georganiseerd, net als de jaren ervoor. ‘Je ontstijgt de alledaagse dingen die spelen, dus ik zat vaak met een gelukzalige lach te luisteren.’ aldus Rieter.
Tekst door: Myrthe Kummeling / Audio door: Amber van Es
Niet de eerste keer
In het koetshuis in Amersfoort worden regelmatig verhalen verteld. Zondag 13 oktober zijn het verhalen met een herfstthema. Het thema zie je terug in Park Randenbroek waar het koetshuis zich bevindt. In totaal zijn er vijf vertellers. Op de groene plastic stoelen die in rijen zijn neergezet, zit het publiek verwachtingsvol op de aftrap te wachten. Vooraan staat een bankje waar de kinderen het podium goed kunnen zien. Wanneer Melanie Plag begint met praten wordt het stil in het kleine zaaltje. Ze neemt de planning door met het publiek. Tussen de verhalen door is er muziek. Volgens Melanie Plag, zorgt dit voor een prettige afwisseling zodat de verhalen goed kunnen inzinken. Plag organiseert deze bijeenkomsten samen met Kees Geelhoed en vertelt zelf ook een verhaal. De vertellers en organisatoren worden niet betaald, ze doen alles vrijwillig. Daarom staat er bij binnenkomst een hoed op een tafel waar je een vrijwillige bijdrage in kunt stoppen. Het is niet de eerste keer dat ze dit organiseren. Via facebook kan je op de hoogte blijven van de activiteiten. Elke keer komen er weer andere vertellers. De aanstaande vertelmiddag gaat over het boek Don Quichot. Dit vindt plaats op 10 november weer in het koetshuis. De leeftijdsgrens ligt dan wel iets hoger, namelijk vanaf twaalf jaar.
Herschrijven
Het eerste verhaal wordt verteld door de enthousiaste Ingrid Wesselink. Het is een bestaand volksverhaal dat ze heeft herschreven. Toch verandert er altijd iets aan de verhalen, niks is eigenlijk vast. ‘Hoe meer je het vertelt, hoe meer een verhaal ook verandert.’ vertelt Wesselink. Ze leest dan ook ontzettend veel verhalen en als ze iets moois vindt, kijkt ze of ze geschikt zijn om te vertellen. Daarna begint ze met het herschrijven. Alle vertellers hebben bestaande verhalen verteld, ieder met hun eigen twist eraan. Meestal wordt een verhaal vaak geoefend. Het wordt niet letterlijk uit het hoofd geleerd. Plag daarentegen heeft met behulp van het publiek iets bedacht. Haar verhaal is dus geïmproviseerd. Vooral het kleine groepje kinderen is hier erg enthousiast van, omdat ze zelf invloed hebben op het verhaal. Het gelach om het verhaal van de volwassenen is door de ruimte dan ook goed hoorbaar.
Afwisseling is plezierig
De meeste bezoekers zitten belangstellend te luisteren. Regelmatig komt er ook bij Frank Rieter een glimlach op zijn gezicht. De afwisseling tussen verhaal en muziek vindt hij zeer prettig. Tijdens de tango die vanuit de accordeon klinkt zit hij zelfs even mee te doen op de muziek met zijn handen. Dit is voor hem de eerste keer dat bij een vertel middag aanwezig is geweest. Verwachtingen had hij niet echt en hij is blij getroffen door de diversiteit van de verhalen en vertellers. Doordat de vertellers je meenamen in de fantasie en verbeelding heeft hij een prettige middag beleefd. Welk verhaal hij het leukste vindt daar hoeft hij niet lang over na te denken. ‘Dan moet ik toch denken aan het verhaal van de kroonprins met de bordurende kruisspin. Het was erg knap voorgedragen en de kracht van de herhaling deed zijn werk.’ Ook zat er een stukje herkenning in dacht Rieter. De drie feeën waren volgens hem van een bekend sprookje. Lovend praat hij door ‘Het mooie was de combinatie van het publiek erbij betrekken, de spanning en de zang. Erg knap!’ Kinderachtig vindt hij verhalen zeker niet. Door zijn verbeeldingskracht blijft hij het mooi vinden.
Vertel academie
Hoewel Wesselink nog niet erg lang verhalen vertelt, is ze druk bezig met oefenen en optreden. Bij haar baan als studieadviseur heeft ze hobbymatig al vaker verhalen verteld aan colléga’s bij het kerstdiner. De opleiding tot verhalenverteller past haar dan ook goed. Het is een twee-tot driejarige opleiding, maar je kan er ook voor kiezen om het wat langzamer te doen. Al eerder is ze naar cursussen geweest om contact te leren maken met het publiek en om over verteltechnieken te leren. Wesselink betrekt het publiek bij het verhaal door stemmen op te zetten die bij de rol passen. Ze speelt eigenlijk de typetjes uit het verhaal. Ook gebruikt ze grote gebaren en veel verschillende gezichtsuitdrukkingen. ‘Ik vind het zelf erg leuk om te vertellen, dus heb je als verteller enthousiasme nodig, want je wilt iets overbrengen. Daarom neem ik wel de tijd om naar de mensen te kijken.’ Terwijl ze oogcontact maakt met het publiek zet ze de boze stem van ‘de oom’ op en maakte ze woeste gebaren. Uit het publiek klinkt gelach.
In het Koetshuis Randenbroek vertellen vijf verschillende verhalen vertellers een kort verhaal van 10 tot 15 minuten. Er waren verhalen van elfjes, keizers tot en met borden spaghetti en een konijnenhok. In deze audio reportage neemt verslaggever Amber van Es u mee naar de voorstelling en laat ze u allemaal elementen uit de show horen en een interview met Melanie Plag. Beluister de audio reportage hieronder.