Centrum Amersfoort – Gunta Stölzl was een vernieuwer op het gebied van handweven, ze was de eerste vrouwelijke Meester aan het Bauhaus (dit was een opleiding voor beeldende kunst in de Weimar Republiek). Haar werken zijn nog steeds deel van internationale kunstverzamelingen. Op 26 oktober is er in de katoendrukkerij een tentoonstelling over haar gepresenteerd door Eva Klee en Mirjam Deckers.
Haar jeugd
Gunta stölzl (1897-1983) is een Duits-Zwitserse weefster en textielontwerpster. Ze is in München geboren en ze is toegepaste kunsten daar gaan studeren. Ze kwam uit een familie die haar de kansen gaf om een carrière op te bouwen (wat niet heel normaal was voor deze tijd). Ze heeft als verpleegster in 1917-1918 op het front heeft geholpen, nadat de oorlog voorbij was, wou ze iets anders gaan doen. Ze kwam toen in Weimar bij het Bauhaus studeren.
Haar carrière in Bauhaus en haar eigen Weverij
Ze is Meester geworden bij het Bauhaus en ze heeft veel gereisd. ‘De Bauhaus stijl is moeilijk te beschrijven’ zegt Eva Klee. Eva beschrijft het ongeveer als heel goed nadenken over hoe een weefsel gebruikt gaat worden en daar heel goed op inspelen. Sterke materialen die lang meegaan maar dat gaat niet ten kosten van hoe het weefsel eruit ziet. Om het niet langdradig te beschrijven is de Bauhaus stijl; lang meegaand, functioneel en fraai.
In 1929 is Gunta getrouwd met Arieh Sharon, samen kregen ze een dochter. Door politieke-conflicten is ze in 1931 uit Duitsland gevlucht met haar dochter gevlucht naar Zürich. Want ze was getrouwd met een joodse man. Toen ze het Bauhaus verliet stond er dit in een tijdschrift: “Dass man von ‘bauhausstoffen’ spricht, ist ihr verdienst” (Dat men spreekt van ‘Bauhaus-materialen’ is haar verdienste”). Men in Duitsland vond dus toen ook al dat ze een groot impact op Bauhaus heeft gehad.
Ze bouwde haar leven weer in Zwitserland op. Ze bouwde haar eigen handweverij in Zwitserland op. Ze was tot 1967 bezig in haar handweverij, ze was dus tot haar zeventigste bezig in haar handweverij. ‘Ze was een erg stoere vrouw’ zegt Mirjam Deckers, kunsthistoricus en veel kennend over Gunta Stölzl. Eva Klee en Mirjam Deckers zijn al maanden lang, samen aan het werk om alles te weten te komen over Stölzl.
Stölzl is in 1983 overleden en veel van haar werk is toen naar haar familie in Nederland terecht gekomen. Veel van haar werken uit het Bauhaus zijn er hedendaags niet meer maar er wordt ook veel gerecreëerd. Veel van haar eigen werken zijn te zien in musea in Duitsland, Zwitserland en de Verenigde-Staten. Er zijn ook nog veel geschriften overgebleven; Eva Klee en Mirjam Deckers hebben bepaalde geschriften ontcijferd. Eva Klee zegt: ‘Dat het niet altijd te begrijpelijk is om te lezen maar dat het al snel duidelijker wordt als je zelf meedoet met wat er geschreven staat’.
26 oktober gaan Eva Klee en Mirjam Deckers gerecreëerde stoffen, materialen en oude machines laten zien en vertellen ze alles over deze stoere weefster, Gunta Stölzl. Hier in de katoendrukkerij in Amersfoort gaan ze de lezing houden.
Verslaggever Nora Hoogers is op pad gegaan om alles te weten te komen over de stoffen die behandeld worden tijdens de lezing