AMERSFOORT – Naast gemeenten zoals Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, voert ook gemeente Amersfoort een zero-emissiezone in. De nieuwe regels zijn begin dit jaar ingegaan en gelden voor het kernwinkelgebied van Amersfoort. Hoewel er een overgangsperiode loopt van 2025 tot 2030, staan er veel veranderingen te wachten voor ondernemers. Een van de vele ondernemers die dagelijks te maken krijgt met de nieuwe regels is monteur Wim van der Vaart.
Nog één kopje koffie, en dan vertrekt ondernemer Wim van der Vaart met zijn witte bestelbus naar zijn eerste klant van de dag in Barendrecht. Van der Vaart is servicemonteur voor tandheelkundige en tandtechnische apparatuur, en daarvoor rijdt hij heel wat kilometers. Zo heeft hij klanten door heel Nederland zitten, ook in steden waar zero-emissiezones gelden, zoals Amsterdam, Rotterdam en nu dus ook Amersfoort. De monteur heeft een Euro 6-dieselbus. Dit betekent dat hij over twee jaar deze emissievrije steden niet meer in kan.
Krap rijbereik Vandaag heeft Van der Vaart drie adressen waarbij hij een storing gaat repareren en één adres voor een onderhoudsbeurt. Na de eerste klant in Barendrecht rijdt hij door naar Ridderkerk, Rotterdam en Den Haag. Nu mag Van der Vaart de emissievrije steden nog in, maar door de nieuwe regels zal hij toch een elektrische bestelbus moeten aanschaffen. In de winter heeft een elektrische bestelbus op auto- en snelwegen echter een rijbereik van niet meer dan 200 kilometer. ‘Ik rijd soms wel 300 tot 400 kilometer op een servicedag, dat betekent dat ik zo twee keer sta te laden op een dag. Dat kost te veel tijd, waardoor ik bijvoorbeeld net die laatste klant niet kan halen, en dat is zonde’, vertelt Van der Vaart.
Onmogelijke keuze Van der Vaart hoopt dat er, voordat hij de emissievrije zones niet meer in mag, een elektrische bus op de markt komt met een langer rijbereik. ‘Als mijn bus nu kapotgaat, dan heb ik een probleem. De bus die ik wil hebben bestaat namelijk nog niet. Dan moet ik een keuze maken die aan beide kanten eigenlijk niet werkt: of een elektrische bus niet genoeg rijbereik heeft, of een dieselbus waarmee ik een groot deel van mijn klanten niet kan bereiken’, aldus Van der Vaart.
Hulp bij emissievrije transitie Logistiek makelaar Frans-Luuk Bouwers helpt ondernemers in en rondom Amersfoort om te helpen met de emissievrije overgang. ‘Ik probeer ondernemers zo goed mogelijk te informeren en voor te bereiden op de transitie. De keuze ligt altijd bij de ondernemer zelf, maar ik probeer te schetsen wat het palet aan mogelijkheden is.’ Bouwers ervaart dat ondernemers het prettig vinden dat er iemand met hen meekijkt en meedenkt: ‘Als ondernemer moet je het ook allemaal maar tot je kunnen nemen wat er aan nieuwe regelgeving op je afkomt. Daar is mijn rol als logistiek makelaar natuurlijk heel belangrijk: om dat soort onduidelijkheden samen met ondernemers op te helderen. Er zit soms wel angst bij ondernemers, maar die komt vaak voort uit het nog niet helemaal kunnen overzien, en dat is heel begrijpelijk.’
Onrust door landelijke politiek Bouwers vertelt ook dat er veel twijfel ontstond onder de ondernemers door de motie die VVD-lid Hester Veltman afgelopen oktober in de Tweede Kamer indiende. In deze motie vroeg Veltman om een landelijke uitzondering op zero-emissiezones voor ondernemers. Volgens Bouwers zorgde de motie voor onrust en uitstelgedrag bij ondernemers: ‘Ondernemers die nog twijfelden over hun investeringen, wisten zo al helemaal niet wat hen te wachten stond.’ Het invoeren van de zero-emissiezone is een gemeentelijke bevoegdheid en is dus begin dit jaar alsnog ingegaan in Amersfoort. ‘Het is zonde dat iets wat zo ver van tevoren aangekondigd is, toch mensen aan het twijfelen zet door de landelijke politiek’, aldus Bouwers.
Verslaggever Lumen Heijdendael is bij een demonstratie van Extinction Rebellion in Amersfoort. Hij spreekt met woordvoerder Thijmen Sturkenboom en lid Judith Willems over de zero-emissiemaatregelen en de impact op het klimaat en ondernemers.