Amersfoort

Selecteer Pagina

Eelco Boersma maakte zijn eigen glossy

Eelco Boersma maakte zijn eigen glossy

AMERSFOORT – Eelco Boersma, ondernemer in de Krommestraat, maakt samen met Dirk Jan Stip een glossy over de Krommestraat. 

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van deze glossy?

‘We hebben het centrum onderverdeeld in deelgebieden. De Krommestraat is daarvan een deelgebied. Elke onderneming in de binnenstad betaalt reclamebelasting, wat dan weer in een grote pot komt. Hiervan proberen wij de straat aantrekkelijk te maken’, vertelt Boersma terwijl hij aan tafel zit met links een vers gezet kopje koffie en rechts de glimmende glossy. Jarenlang hebben de ondernemers van de grote geld pot de Krommedag georganiseerd. Boersma: ‘Dat was hartstikke leuk. Dat is ook het motto van iedere ondernemer hier in de Krommestraat: Het leukste straatje van Amersfoort.’ Een grote en trotse glimlach verschijnt op zijn gezicht, terwijl hij een slokje van zijn koffie neemt.

 

‘De Krommedag kunnen wij niet meer organiseren. De gemeente stelt simpelweg te veel eisen, bijvoorbeeld de hoeveelheid openbare toiletten. Niet getreurd! We dachten: We gaan het geld anders besteden en waarom maken wij niet iets blijvends?’ zegt Boersma. ‘De glossy moest ook zeker geen reclame worden, maar juist een kennismaking met de Krommestraat.’ Hij pakt met zijn rechterhand de glossy en legt hem in het midden van de tafel. Hij kijkt trots.

 

Hoe heeft u de samenwerking met mede-initiatiefnemer Dirk Jan Stip ervaren tijdens het maken van het tijdschrift?

‘Dirk Jan en ik gaan al lang terug. Wij zitten allebei al bijna twintig jaar in deze straat. Je hebt mensen nodig voor de content en Dirk Jan is daar erg goed in. Ik ben meer een beetje voor de aansturing. De samenwerking is echt heel goed geweest’, vertelt Boersma. ‘Ik ben zeker trots op het resultaat. Ik ben heel tevreden en dit is precies wat we voor ogen hadden. Het heeft de juiste toon te pakken en dat is voor onze straat heel belangrijk.’ Terwijl Boersma nog een slok neemt van zijn koffie, vertelt hij verder over de toon die hij wilde zetten. Boersma: ‘Wij zijn een unieke straat, met veel unieke en zelfstandige ondernemers. Dat brengt een bepaalde charme met zich mee en die charme moet je zien te vertalen in een magazine. Wat mij betreft is dat goed gelukt!’

 

Welk deel uit de glossy vindt u het mooiste/indrukwekkendste geworden?

‘Het is geen reclamefolder, maar het zijn persoonlijke verhalen en kennismakingen van allerlei ondernemers. Dat is allemaal van heel dichtbij gefotografeerd’, vertelt Boersma terwijl hij langzaam bladert door zijn eigen glossy. Het ene verhaal na het andere schiet voorbij. ‘Ik vind eigenlijk alle ondernemers mooi geportretteerd. Natuurlijk ook Poetin.’ De rode kat is dé kat van de Krommestraat. De vereniging van de Krommestraat betalen de ziektekosten en andere dingen voor Poetin. Hij heeft zelfs een eigen Facebook-pagina, waar bijna dagelijks nieuwe foto’s op geplaatst worden.

 

Zijn er plannen om de glossy op regelmatige basis uit te brengen?

‘Ze hebben een tijdloos ontwerp. Nu blijven we even bij deze uitgave. Er is ook niet iedere keer nieuwe content. De vormgeving blijft nu zo. Mochten ze op zijn en we hebben nog geld, dan gaan we nieuwe bijmaken.’ Boersma drinkt de laatste slokken koffie in zijn kopje op. ‘De glossy is nog maar een weekje uit en we hebben al zoveel positieve reacties. We hebben er vijfduizend laten drukken en we zijn er al duizend kwijt. De mooiste reactie die ik heb gekeken is door een collega-ondernemer uit De Kamp. Die vertelde dat hij dit ook wilde als De Kamp zijnde.’

Boersma: ‘In de Krommestraat doen wij alles klein en charmant. We willen geen grote campagne, maar klein en charmant.’

Over de auteur

Tijl Stuifbergen

Ik ben Tijl Stuifbergen (18) en ik zit in mijn eerste jaar van de opleiding journalistiek aan de HU. Contact: tijl.stuifbergen@student.hu.nl