Amersfoort

Selecteer Pagina

“De kunstwereld kan gesloten en elitair aanvoelen voor jongeren”

“De kunstwereld kan gesloten en elitair aanvoelen voor jongeren”

Voorbereiding van een evenement door de jongeren van Per Expressie

AMERSFOORT – Creatieve jongeren in Amersfoort vinden bij Per Expressie een laagdrempelig platform om hun kunst te ontdekken en hun creativiteit te kunnen ontwikkelen. Per Expressie is een vrijwilligersorganisatie voor creatieve Amersfoortse jongeren tussen de 15 en 35 jaar. Op zaterdagavond 15 maart transformeert het Mondriaanhuis in Amersfoort in een levendige broedplaats voor kunst, muziek en verhalen tijdens de ‘LiteraToer’. Dit evenement biedt een podium aan jongeren met optredens van bands, dichters en spoken word-artiesten. Tim van Veenschoten, bestuurslid van Per Expressie, vertelt over de rol van de organisatie in het bieden van een laagdrempelig platform voor deze jongeren.

 Per Expressie heeft als doel om een laagdrempelige plek te bieden voor creatieve jongeren. Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich echt welkom voelen om zich te uiten?

“Toegankelijkheid draait voor ons niet alleen om de fysieke ruimte, maar vooral om de sfeer die we creëren. Het moet laagdrempelig zijn in de zin van ‘je hoeft geen cv van 10 jaar ervaring te hebben om je werk te delen’. We zorgen ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelt, of ze nu een beginnende artiest zijn of al meer ervaring hebben. We willen echt dat ze hun creatieve proces kunnen delen zonder zich te laten tegenhouden door de angst voor oordeel. Onze evenementen hebben een rauwe, open sfeer waar je gewoon kunt zijn wie je bent.”

Hoe speelt jullie organisatie in op de verschillende creatieve behoeften van jongeren in Amersfoort?

“We proberen echt een breed scala aan disciplines te ondersteunen. Van muziek tot beeldende kunst, van spoken word tot digitale kunst. Bij Per Expressie draait het niet alleen om wat je maakt, maar om hoe je jezelf uitdrukt. Neem bijvoorbeeld ons platform voor jonge hiphopartiesten. Hiphop is enorm populair in Amersfoort, maar er zijn te weinig plekken waar ze terechtkunnen. Daarom hebben we Spitstof opgezet, een initiatief waarbij we hiphopacts een podium bieden dat anders niet zo snel voor ze beschikbaar zou zijn. Zo kunnen we allerlei verschillende creatieve uitingen een kans geven.”

Jullie richten je vooral op jongeren tussen de 15 en 35 jaar. Hoe ziet de creatieve ontwikkeling van jongeren binnen deze leeftijdsgroep eruit?

“Het verschil tussen 15 en 35 is natuurlijk heel groot wat betreft de creatieve ontwikkeling. Je hebt de jonge gasten die net beginnen met ontdekken, maar ook mensen die al serieuzer bezig zijn. De kunst- en cultuurwereld kan soms best gesloten en elitair aanvoelen voor jongeren, vooral als ze nog geen connecties hebben. Daarom is het voor ons zo belangrijk dat we ze die kans geven om hun werk zonder drempels te delen. Vaak moet je eerst echt vallen en opstaan; daarvoor is een initiatief als Per Expressie essentieel.”

 Wat onderscheidt Per Expressie van andere platforms voor jonge artiesten?

“Per Expressie is voor ons altijd een plek geweest waar alles mag, zolang het maar eerlijk is. We bieden geen standaardpodium, we geven creatieve vrijheid. Waar veel plekken je beperken tot een genre of stijl, zeggen wij: kom maar op, laat maar zien wat je in huis hebt! Het gaat ons niet om het polijsten van dingen, het gaat ons om de moeite en het rauwe randje. We willen dat mensen zich op hun gemak voelen om te experimenteren, zonder bang te zijn voor wat anderen van hen denken. Het is die vrijheid die Per Expressie anders maakt.”

Wat is volgens jou de impact van jullie organisatie op de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren die hun kunstvorm delen?

“Ik heb wel een mooi voorbeeld. Een jonge kunstenaar die zich altijd terugtrok, maar door Per Expressie eindelijk durfde te laten zien wat hij maakte. Hij had een grote angst voor kritiek, maar toen hij zijn werk in een van onze exposities tentoonstelde, gebeurde er iets magisch! Mensen reageerden heel positief, waardoor hij een boost kreeg in zijn zelfvertrouwen. Hij heeft zelfs twee schilderijen verkocht. Dat is het mooie: je ziet mensen groeien op manieren die je niet altijd verwacht, puur door ze de ruimte te geven.”

Hoe helpt Per Expressie creatieve jongeren bij het vergroten van hun zichtbaarheid, zowel lokaal in Amersfoort als daarbuiten?

“We werken heel bewust samen met lokale podia en festivals om onze jongeren de zichtbaarheid te geven die ze verdienen. Neem bijvoorbeeld de Kei van Amersfoort, een regionale bandwedstrijd, die we samen met Fluor organiseerden. Het was geweldig om te zien hoe die jongeren eindelijk een podium kregen dat ze verdienden met een publiek dat echt enthousiast was. Zo doen jonge makers podiumervaring op, maar bestaat er ook een kans dat ze gescout worden door een label. We doen ook veel online om talenten te promoten. We proberen hun werk zichtbaar te maken, zodat ze niet alleen lokaal, maar ook in bredere kringen opgemerkt worden.”

Als bestuurslid van Per Expressie heb je vast een aantal uitdagingen meegemaakt. Wat zijn de grootste obstakels die je bent tegengekomen in het organiseren van zo’n platform voor jonge creatieven?

“De grootste uitdaging is vaak het vinden van de juiste balans tussen professionaliteit en de rauwheid die we willen behouden. We willen dat het groots en professioneel is, maar tegelijkertijd moet het wel de alternatieve sfeer blijven ademen die Per Expressie kenmerkt. Het is een beetje zoals met onze laatste meerdaagse festivals. Je wilt alles goed uitdenken, maar wel die underground vibe behouden. En ja, soms is het echt een uitdaging om de juiste sponsors en partners te vinden die begrijpen waar we voor staan. Maar als je eenmaal die ene knoop doorhakt, dan komt alles op zijn plek.”

Over de auteur

Luna Mathijse

Ik ben journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Mijn aandacht wordt vaak getrokken door sociaal-maatschappelijke vraagstukken, maar ik heb hele uiteenlopende interesses. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn bronnen zich gehoord voelen en dat hun verhalen tot zijn recht komen.