Na vijf jaar afwezigheid is bakkerij Jillicious Goods in Amersfoort op 13 februari weer geopend. Eigenaren Jill Rajak en Arjan Schuld hebben hun bakkerij in 2019 gesloten nadat Jill werd gediagnosticeerd met borstkanker. Nu, ondanks de blijvende onzekerheid over haar gezondheid, staat ze met een optimistische houding weer drie dagen per week in de bakkerij.
Hoe is het om te bakken terwijl je nog steeds in onzekerheid leeft?
‘Ik heb voor nu een verhoogde kans dat het terugkomt. Na vijf jaar wordt de kans minder. Zekerheden zijn er niet in het leven. De enige zekerheid die je hebt, is dat je doodgaat. Alleen de vraag is wanneer en op welke manier. Dus die onzekerheid blijft altijd. Eigenlijk zou iedereen die onzekerheid moeten hebben. Je weet het niet. Nu is het kanker, maar het kan ook een ongeluk zijn. Die onzekerheid hoef je niet te hebben. Maar ik ben me nu wel echt bewust van het feit dat er geen zekerheid is.’
‘Want als ik zeg: je gaat dood, dan weet je dat. Maar dat is een heel abstract iets. Dat is niet iets wat je dagelijks, hopelijk, met je meedraagt. Ik heb dat helaas wel moeten ervaren. Maar eigenlijk hebben we allemaal hetzelfde leven, alleen bij mij is er een switch omgegaan.’
Wat heeft je gemotiveerd om Jillicious Goods weer te openen?
‘Ik maak wel het beste uit een zwaar moment, dus eigenlijk zijn we alleen maar positiever geworden. Soms denk ik: het is best wel moeilijk nu, maar wat is het ergste dat kan gebeuren? En dan geeft het een extra drive om weer de bakkerij te openen. Dus het is wel onzekerder, maar ook optimistischer. Het leven is te mooi om stil te blijven zitten. Als je je bewust wordt van wat je hebt meegemaakt, en je hebt het overleefd, dan kan eigenlijk niks meer stuk. Er is altijd wel iets waar je invloed op kan hebben. En dat stuk moet je vastgrijpen, uitvergroten en daar het positieve uithalen.’
Hoe is het om na zo’n zware periode weer aan het werk te zijn?
‘Het voelt echt als een warm bad. We hebben veel reacties gekregen van klanten die ons en onze producten echt hebben gemist. Het was wel heel erg spannend. We zijn vijf jaar weggeweest en dan vraag je je af: weten mensen ons nog wel te vinden? Maar we hebben sinds de heropening ervaren dat dat wel zo is. De spanning was er ook weer snel af. Mensen hebben erg met ons meegeleefd de afgelopen jaren. Ze hebben ons erg gemist, niet alleen qua producten, maar ook echt de energie die wij meebrengen. Ik kan ook met volle overtuiging zeggen dat ik hen ook enorm heb gemist.’
Hoe heb je de heropening ervaren?
‘Het was echt bizar gewoon. Ik vond het heel spannend. De deuren gingen open om tien uur en rond elf uur was het helemaal losgegaan. Rond vier uur ging de laatste klant de deur uit. We hebben niet eens tijd gehad om foto’s te maken en erbij stil te staan. We hebben zoveel kaartjes, bloemen en cadeaus gekregen. We verkopen alleen maar gebak, maar voor veel mensen is het meer dan dat. Tuurlijk zijn we een bedrijf, maar we verbinden de mensen ook.’
Wat maakt Jillicious Goods uniek?
‘Wat wij heel tof vinden aan onze keuken, is dat het hele gedurfde smaken heeft. We durven zoet en zout met elkaar te combineren. Het beste voorbeeld is dat we met Vaderdag bacon gebruiken bij een chocoladetaart. Dat is een hele gekke combinatie, maar het is echt gruwelijk lekker. Dat zie je niet in Nederlandse patisserie. Mensen vinden dat in eerste instantie heel gek, maar je eet ook een pannenkoek met spek en stroop. Dus waarom zou dit niet kunnen? Zo proberen we mensen mee te nemen in ons smaakpalet.’
‘Daarnaast staan wij ook voor verbinding. Dat zie je niet alleen in de winkel, waar allerlei verschillende mensen samenkomen, maar ook daarbuiten. Bijvoorbeeld als we een kunstenaar koppelen aan iemand die een ruimte heeft om te exposeren. Dan gaat het niet eens om ons product, maar om de connecties die via ons ontstaan. Je zou Jillicious Goods kunnen zien als een soort buurthuis, waar mensen samenkomen en elkaar vinden. Dus dan is het niet per se de verbinding met ons product, maar wel door ons product.’