Het Digi Café in het Eemhuis is weer van start gegaan. Bert van Hoeven (68), vrijwilliger bij zowel het Digi Café als het Digitaal hulpplein binnen de bibliotheek vertelt over zijn ervaringen en het belang van het café. Deelnemers leren hier samen hun digitale vaardigheden te verbeteren en er ontstaan sociale contacten.
IT’er
“Vanaf mijn 16e ben ik altijd al werkzaam geweest in de IT. Sinds januari ben ik gepensioneerd. Ik ben begonnen als programmeur, uitvoerder en uiteindelijk ben ik IT-directeur geworden. Mijn functie binnen het café is begonnen toen een van de andere vrijwilligers van het café hoorde dat ik iemand had geholpen in de bibliotheek met een Apple computer. Omdat er heel weinig mensen zijn van mijn leeftijd die ervaring hebben met Apple werd ik gevraagd om te helpen in het Digi Café. Dat sprak mij wel aan vanwege mijn brede digitale kennis als IT’er. Hier kan ik die kennis delen en anderen helpen dat doe ik graag.”
Wisselend succes
“Vorig jaar was de eerste keer dat het Digi Café van start is gegaan. Het is toen goed ontvangen, daarom mogen we het dit jaar weer openen. De best bezochte les was met vijftien deelnemers terwijl we er eigenlijk maximaal twaalf mogen ontvangen. We hebben hier namelijk maar twaalf computers staan. Het succes van het Digi Café wisselt wel af. Dit heeft denk ik te maken met de onderwerpen die we behandelen. Een aantal keer hebben we meegemaakt dat we eigenlijk mensen naar huis hadden moesten sturen omdat er te veel mensen kwamen opdagen.
Een andere keer kwamen er maar twee mensen opdagen. Na deze gebeurtennissen hebben we gevraagd aan de bibliotheek of ze de aanmeldprocedures willen aanpassen. We merkten dat mensen zich namelijk in één keer voor alle cursussen gingen aanmelden zonder te kijken wat het onderwerp van die week is. Dit jaar mogen deelnemers zich maximaal een maand van tevoren aanmelden en kun je je niet meer blindelings voor alles opgeven.
We bereiden verschillende presentaties voor, verschillend per onderwerp. De hele sessie duurt ongeveer twee uur. We bereiden wat oefeningen voor. Er is altijd ruimte voor vragen. Vandaag was er een meneer die een email bijlage niet kon openen daar helpen we tussendoor dan ook wel even mee. Er is altijd één vrijwilliger die de les geeft en daarnaast hebben we afhankelijk van het aantal aanmeldingen maximaal vier vrijwilligers die ondersteunen bij de les. Vandaag hebben we het in de cursus gehad over telefooninstellingen.”
Verloop van de les
“Veel oudere mensen vinden het moeilijk hun digitale beperking aan te gaan. Ik zie veel angst bij hen om fouten te maken of ze begrijpen simpelweg niet hoe ze om moeten gaan met digitalisering. We willen ze hier leren dat ze iets kunnen doen aan die digitale achterstand. Een veel voorkomend probleem is dat vele cursisten zich ergeren aan reclame in de mail. Ze begrijpen alleen dan niet dat ze die reclame krijgen omdat ze dat zelf hebben aangeklikt. Ik hoop na verloop van tijd dat angst voor digitalisering minder gaat worden. Voor een hele hoop mensen is het een grote drempel om iets te doen aan hun digitale achterstand, voornamelijk voor mensen die wat later begonnen zijn met een mobiele telefoon en computers.
Het is een hele informele bijeenkomst maar dat vinden de meeste mensen toch wel leuk. Hoewel we ook hebben gemerkt vorig jaar dat we niet te diep in moeten gaan op een vraag als die niet relevant is voor de groep. Dat is een paar keer gebeurd en dan verlies je de aandacht. We willen dan te veel vertellen. Een aantal keer vonden mensen dat ook vervelend en hebben we dan ook negatieve opmerkingen gehad. Iemand zei een keer: “hier had ik helemaal niks aan want ik had geen idee waar je het over had.” We vragen dan ook feedback aan de cursisten zodat we de les kunnen verbeteren. Andersom hebben we zelf ook weleens moeite met de cursisten als ze bijvoorbeeld doelloos naar een les komen of niet de juiste apparaten mee hebben terwijl dat wel vermeld stond. Als mensen zeggen: “dat wil ik niet doen.” Dan vraag ik mij weleens af wat doe je hier dan?”
Sociale contacten
“Voor sommige ouderen is het een uitje om wat meer sociale contacten te krijgen. Als er een grotere groep is dan werken mensen samen en kunnen ze daar ook weer een leuk contact aan overhouden. Dat is niet de doelstelling van deze cursussen maar wel een leuk bijkomend effect. Je merkt dat mensen die hier komen ook behoefte hebben aan contact. Dat bieden wij hier ook aan.”