Amersfoort

Selecteer Pagina

Verbouwing Amersfoort Centraal zorgt voor hoofdpijn bij horecaondernemer

Verbouwing Amersfoort Centraal zorgt voor hoofdpijn bij horecaondernemer

Het bord voor de ingang van Amersfoort Centraal met het beoogde nieuwe stationsplein erop.

Amersfoort – Amersfoort Centraal ondergaat de komende twee jaar een metamorfose. Het stationsplein raakt haar stenenpartijen kwijt aan veel groen in de vorm van bomen, struiken en andere groenvoorzieningen. Daarnaast komt er onder het station een fietsenstalling, om ervoor te zorgen dat al die honderden fietsen niet op het stationsplein staan. Klinkt als mooie plannen, maar niet iedereen is er blij mee. Eigenaar van De Wagenmeester, het café dat aan het stationsplein ligt, is namelijk erg ontstemd. Hij moet in het hoogseizoen zijn terras sluiten wegens de werkzaamheden en daar baalt hij enorm van. Aanvankelijk spreek ik met projectmanager Matthijs Baurichter van ProRail.

Bouwkuip

De komende maanden zal het stationsplein zich als een ware bouwkuip etaleren. Aanvankelijk worden er voorbereidende werkzaamheden gedaan voor de fietsenstalling, dan doelt de 31-jarige Matthijs op de kabels en leidingen die gelegd moeten worden. Dit gebeurt op het terras van de horecagelegenheden die naast het station liggen. Met hen wordt volgens Matthijs helder gecommuniceerd: ‘We hebben nauw contact met alle ondernemers, omwonenden en andere gebruikers van het station.’ Bovendien denkt hij mee met ze: ‘We hebben gesprekken gehouden met ze, zodat ze in ieder geval tijdens het terrasseizoen open kunnen.’

Kennisgeving

Helder communiceren vanuit ProRail naar café De Wagenmeester is dus essentieel, en daar schort het dan ook niet aan volgens projectmanager Matthijs. ‘Wij doen dat in samenwerking met de gemeente, zij hebben namelijk ook goede banden met de busmaatschappij, die er ook veel last van zullen hebben.’ Daarnaast wil ProRail graag een ‘goede relatie’ opbouwen met onder andere De Wagenmeester, zo zegt hij zelf: ‘Wij hebben dan ook het beste voor hen over, en hopen heel erg dat zij de terrassen zo veel mogelijk open kunnen houden.’

Onaangename verrassing

Jan Hagenbeuk is de eigenaar van café De Wagenmeester. Hij schrok zich een ongeluk toen vorig jaar september, plots borden verschenen met de mededeling dat alle fietsen voor 9 september weg moesten en onder andere dat de terrassen van de Délifrance – gelegen naast het café van Jan – en De Wagenmeester voor een periode moesten sluiten. ‘Dat schepte mijn verbazing,’ zo zegt hij zelf. Nadien heeft hij een mail gestuurd naar de projectleider en gezegd dat dit rauw op zijn dak kwam. De projectleider maakte excuses en zei dat het niet de schoonheidsprijs verdiende.

Kennisgeving is nergens

Na een conversatie tussen de gemeente, ProRail en Jan werd er besloten dat er voortaan helder gecommuniceerd zou worden. Circa een week na het gesprek komt er een mevrouw bij Jan op het terras wat drinken en zegt: ‘Het gaat helemaal niet door hè, Jan.’ ‘Wat bleek nou? ze hadden helemaal geen vergunning,’ zegt Jan wat grinnikend. Het werd aanvankelijk uitgesteld naar het eerste kwartaal, en dat legde jan geen windeieren want dan zou zijn terras toch nog niet open zijn. Maar de graafmachines en de rest wat komt kijken bij een verbouwing, lieten het afweten.

Nachtmerrie

Er gebeurde niets in het eerste kwartaal en de enige vorm van communicatie die er was, waren volgens Jan de mededelingen via de bouw app van gemeente Amersfoort. Uiteindelijk gaat het volgende week dus wel gebeuren, in het hoogseizoen. Jan heeft nog geprobeerd om tot compromissen te komen met de desbetreffende partijen. ‘Eerst een stuk graven, tot aan hier. Dan zetten ik en Délifrance het terras bij de buren neer, want dat staat toch leeg. En als ze daar dan even later aan de slag gaan, zetten we het weer terug.’ Prima idee zou je zeggen, maar gemeente Amersfoort en ProRail moesten er niets van weten.

Begin van de onheil

De werkdag zat er vorige week om 23.00 uur op voor Jan en hij ging naar huis. Toen hij de volgende ochtend terugkwam, trof hij iets eigenaardigs aan. ‘Stonden er opeens bouwhekken voor mijn terras, zonder dat ik er iets vanaf wist. Ze hebben alleen gezegd dat vóór 1 juli de fietsen weg moesten. In mijn optiek ook veel te vroeg geplaatst trouwens, had ook twee weken later gekund.’ ProRail is dus ook hier weer niet ruim in z’n communicatie. Voor Jan is het allemaal alleen maar heel vervelend. Hij ziet dan ook enorm op tegen de komende maanden, als zijn altijd zonovergoten terras geen gasten kan ontvangen. ‘Qua omzet gaan we fors verlies draaien, dat kan niet anders.’

In de tijdmachine

‘Het is voor hen allemaal erg uitzichtloos en vervelend, maar als alles straks klaar is hebben ze het terras op een toplocatie, gelegen aan een gloednieuw stationsplein. Tevens geeft de verbouwing veel bekijks, wat ook weer goed is voor de klandizie,’ aldus projectleider Matthijs. In de tussentijd gaat Jan zich wel hard maken voor de zaak. ‘Ik heb me er al wel hard voor gemaakt, maar het komt allemaal maar van één kant. Kijk, ik sta altijd open voor oplossingen, ik wil echt graag met elkaar naar oplossingen zoeken, maar als zij alleen maar roepen dat het niet kan.’ Jan is wel positief gestemd over het uiteindelijke resultaat: ‘Het wordt héél mooi. We gaan erop vooruit, ondanks de puinhoop die het zal zijn de komende periode.’

Over de auteur

Floris Grondman

Floris Grondman (11 november 2006, Hengelo) is eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. E-mail: floris.grondman@student.hu.nl