AMERSFOORT – Van 9 tot 12 september heeft de cliëntenraad van het ziekenhuis bezoekers kennis laten maken met een verzameling van diverse robots die later mogelijk gebruikt zullen worden. Hiermee willen ze laten zien hoe het gebruik van robotica en kunstmatige intelligentie verpleegkundigen en dokters kunnen ondersteunen en de zorg kan verbeteren terwijl hun werklast verminderd.
Behulpzaam of een last
Zo waren er robots die mensen de weg kunnen wijzen en serveren, maar ook robots die helpen met de ervaring van de patiënten zo prettig mogelijk te maken.
Een deel van de robots zijn bedoelt om kinderen af te leiden voordat ze een prik krijgen of operatie ondergaan. Dit doen ze door te spreken, spelen en zelfs te dansen, wat de ervaring minder eng maakt. Ook aan oudere patiënten wordt er gedacht. Voor hen die het dagritme kwijt zijn is een pop gecreëerd die de dag structuur aangeeft.
Robots in de nabije toekomst
Al deze robots werken door het gebruik van kunstmatige intelligentie, wat voor velen een onbekend en eng concept is. Hier hebben wij het over gehad met het hoofd van de cliëntenraad: Wim Ansen. Hij gaf aan dat mensen altijd wel bang zijn voor nieuwe technologie, maar dat bij een langzame en geleidelijke introductie van ideeën er sneller gewend aan wordt dan dat je verwacht. Zo waren bezoekers zeer geïnteresseerd en positief over wat er te zien was.
Volgens hem wordt er meer gebruik gemaakt van zulke hulpmiddelen in de zorg dan men doorheeft, en zal dit de komende jaren alleen maar toenemen. Van onze dokters en verpleegkundigen gaan we uiteraard geen afscheid nemen, want meer dan hulpmiddelen zullen deze machines niet worden.
De cliëntenraad organiseert niet alleen leuke tentoonstellingen maar ze doen veel meer voor de patiënten en de burgers van Amersfoort. Wat ze allemaal precies doen kan je luisteren in dit interview.