Amersfoort

Kunst en cultuur in Amersfoort niet voor iedereen

AMERSFOORT- De gemeente Amersfoort heeft een tegemoetkoming van 90 euro per jaar voor uitgave aan kunst, cultuur en sport voor mensen met een laag inkomen, maar het budget in de begroting van 2024 is nul euro. Is kunst, cultuur en sport daardoor nog wel toegankelijk voor alle mensen?

De jaarlijkse bijdrage van 90 euro is voor volwassenen met een inkomen lager dan 120 procent van de bijstandsnorm. In 2024 bedraagt 120 procent van de bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder €1.491,63 en voor een gezin of samenwonenden €2.130,90. Ida Bromberg, lid van de raadscommissie bedrijvigheid en woordvoerder binnen GroenLinks voor stedelijk beheer, milieu, dierenwelzijn, kunst, cultuur en evenementen, zegt hierover: “De gemeente vindt het belangrijk dat mensen met een laag inkomen culturele activiteiten kunnen ondernemen.”

In het nieuwste gemeenteakkoord bestaat de tegemoetkoming nog steeds, echter het budget voor kunst en cultuur nul euro, wat betekent dat de theaters, musea enz. meer omzet moeten maken om te kunnen blijven bestaan. Voor de inwoners van Amersfoort betekent dit dat kunst en cultuur duurder worden. Dit terwijl de bovengenoemde subsidie enkele jaren geleden nog hoger was, en de groep mensen die hiervoor in aanmerking komt, erg klein is.

Volgens de Cultuurvisie 2030 vinden Amersfoorters kunst en cultuur erg belangrijk; 64% van de mensen gaf dit aan in een onderzoek van de gemeente. Amersfoort biedt ook veel op het gebied van kunst en cultuur, zoals vele theaters, ateliers en musea. Zou er dan meer budget beschikbaar moeten komen? Of moeten meer mensen toegang krijgen tot de subsidie? Een idee van Bromberg is een gemeentepas met een tegoed voor kunst, cultuur of sport als oplossing. “Maar zo’n pas geeft ook een stigma, als je daarmee aankomt, geef je aan dat je geen geld hebt. Kunst en cultuur lijkt in eerste instantie een eenvoudige discussie, maar bij nader inzien is het er een met verschillende kanten.

Teun Kuijt

Teun Kuijt (2006) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ook geboren en getogen in Utrecht met een enorme interesse op allerlei vlakken. Met veel liefde en passie voor het vak schrijft ze al vanaf jonge leeftijd. Van de schoolkrant tot haar profielwerkstuk, ze heeft altijd met veel plezier geschreven. Nu is ze begonnen met met de School voor Journalistiek en staat ze open om nog meer van het vak te leren. Ze volgt alles op de voet en je kan daarom veel leuke gevarieerde artikelen van haar kunnen verwachten.