AMERSFOORT – Nedgame Amersfoort ziet de digitalisering van de game-industrie, die concurrent Game Mania deed omvallen, niet als een bedreiging. Rayonmanager Bas Bouwman: ‘Wij hebben het nog steeds even druk als vier of vijf jaar geleden.’
Deze maand werd bekend dat winkelketen Game Mania faillissement heeft aangevraagd: de deuren van de fysieke winkels zijn sinds begin september gesloten. Game Mania wijt de sluiting in een persbericht aan de ‘digitalisering van de videogame-industrie’. Mensen downloaden steeds meer spellen in plaats van ze op schijfjes te kopen.
Ondanks die ontwikkeling denkt Bouwman van Nedgame dat de gevolgen voor zijn winkel meevallen: ‘Er is nog steeds een markt voor fysieke games, alleen zal deze steeds verder teruglopen naar speciaalzaken.’ Bouwman vergelijkt het met een soortgelijke ontwikkeling met cd’s en dvd’s: ‘Als je vroeger naar een willekeurige winkel ging, stonden er grote schappen met schijfjes, dat is nu ook alleen nog in speciaalzaken te vinden.’
Maar de trend dat mensen steeds minder kopen in fysieke winkels is onmiskenbaar, vooral bij jongere mensen: volgens een onderzoek van het CBS is het aantal online aankopen van personen van 12 jaar of ouder in Nederland sinds 2012 met 32% gestegen. Vooral 25-35 jarigen kopen digitaal (93%).
Toch is er nog steeds een markt voor games op losse schijfjes. Vorige week kondigde Sony een nieuwe spelcomputer aan, de PlayStation 5 Pro, waar je de diskdrive los bij moet aanschaffen. En daar is heel veel vraag naar in Amersfoort, vertelt Bouwman. ‘De consument is nu massaal die diskdrive aan het opkopen, onze afzet van disc-drives is nog nooit zo groot geweest als afgelopen week.’
Verslaggever Coen Versteeg sprak Bas Bouwman over de oorsprong van Nedgame.