Biltse Nieuwe

Yoga- en koffiebar MIKA belangrijk voor sociale cohesie in de Bilt

bron: @mikadebilt, instagram

Mika is een koffie- en yoga tentje gelegen in de Bilt. De zaak loopt als een trein, maar ze lopen tegen problemen aan met de eigenaar van het pand: Die wilt er een woning van laten maken. Sabrina Leidelmeijer, mede eigenaar van Mika, verteld waarom Mika moet blijven.
Mika zit aan het begin van de winkelstraat op de Hessenweg in een ruim pand. Dit pand stond een tijd leeg en dit vond de gemeente niet fijn, want leegstand zorgt ervoor dat mensen niet even komen winkelen of er willen verblijven; het schrikt af. “Er werd voor dit pand al een aantal jaar een uitbater of huurder gezocht, en dat is een paar keer niet gelukt.” verteld Leidelmeijer. “Dus heeft de gemeente 3 jaar geleden voorgesteld om hier woningen te plaatsen, niet wetende dat wij en half jaar geleden hier zouden beginnen en dat Mika een schot in de roos zou zijn.”
Er zijn nu vergunningen aangevraagd voor het verbouwen van het pand, ze willen er woningen met parkeerplaatsen van maken. “We merken dat de klanten het heel jammer vinden dat we hier weg moeten. Wij willen kijken of we ons met onze community kunnen verzamelen om een petitie te starten. Daarmee willen we de meerwaarde voor de sociale cohesie Mika met zich mee brengt laten zien.”

Beluister hier het audio interview van Lara Tap met Sabrina Leidelmeijer, over haar café MIKA: koffie en yoga.

Lara Tap

Lara Tap is student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht, ze is in Utrecht geboren op 19 september 2007. Haar interesses in de journalistiek liggen bij schrijven en documentaires maken, vooral over sociale en maatschappelijke onderwerpen.