Biltse Nieuwe

Vrijwilligersmarkt bevordert de toegankelijkheid van vrijwilligersorganisaties voor mensen

Bezoekers op de vrijwilligersmarkt. Bron: Noa Menheere

DE BILT – Organisatoren zetten de laatste spullen neer op de statafels en maken de zaal klaar voor de vrijwilligersmarkt. Op 1 oktober hebben mensen de kans om te kijken op de vrijwilligersmarkt in het Cultuur- & Vergadercentrum H.F. Witte in De Bilt. De bezoekers kunnen vragen stellen over vrijwilligerswerk, folders meenemen en samen praten over wat voor werk hun het meeste aanspreekt.

In de zaal staan in totaal achttien organisaties klaar om bezoekers te helpen en nieuwe vrijwilligers te werven. Elke organisatie heeft een statafel met daarop folders en tijdschriften en daarachter  een poster met daarop hun logo. Zo hebben bezoekers een duidelijk overzicht van de ruimte en kunnen daardoor snel zien waar elke organisatie staat. Bezoeker Frank Berendsen zoekt naar een organisatie die hem de mogelijkheid geeft om weer terug de arbeidsmarkt in te gaan. ‘Ik wil beginnen met vrijwilligerswerk om ervaring op te doen en tegelijkertijd nuttig bezig te zijn’, zegt Berendsen. Hij kijkt rond bij verschillende tafels, stelt een paar vragen en neemt wat folders mee.

Er zijn allerlei verschillende organisaties, van welzijn en cultuur tot natuur en sport, er is genoeg voor de bezoekers om uit te kiezen. ‘Ik zoek een organisatie waar ik achter de schermen kan werken, zodat ik rustig kan beginnen zonder dat er te veel druk op me ligt’, zegt Berendsen. Aan de grote tafel in het midden van de zaal zit een aantal mensen met koffie en gebak. Ze laten de informatie bezinken en bespreken bij welke verenigingen ze nog willen kijken. Ook een paar organisatoren nemen plaats, ze bespreken wat hun doel is voor vandaag. ‘Wij willen mensen maatschappelijk ondersteunen en structuur geven aan hun leven’, zegt Mirjam Valkenburg, sociaal werker en wijkcoach bij MENS De Bilt.

De vrijwilligersmarkt is een initiatief van vrijwilligerscentrale De Bilt. Het geeft mensen de mogelijkheid om in contact te komen met de organisaties. ‘De markt wordt georganiseerd om het hele netwerk uit de omgeving samen te brengen, elkaar sterker te maken en echt samen voor de inwoners te staan’, zegt Marinke Oosterom, sociaal werker bij MENS De Bilt. Bezoekers vinden de markt een toegankelijke manier om zich te verdiepen in vrijwilligerswerk. ‘Ik ben opzoek om voor een korte periode iets te doen. Het aanbod is zo overweldigend, dus wilde ik gaan kijken wat er wordt aangeboden en dan kan ik gelijk in gesprek met de organisaties, zegt bezoeker José van Maanen.

Ondertussen neemt de drukte toe in de zaal, mensen lopen nieuwsgierig rond en gaan naar verschillende organisaties om vragen te stellen. Veel vrijwilligersorganisaties zoeken mensen met verschillende kwaliteiten. ‘Wij krijgen veel materiaal op ons af en daar hebben we mensen voor nodig’, zegt Theo van Oijen voorzitter van de historische vereniging van Maartensdijk. Mensen hoeven niet veel over  de organisatie te weten om daar vrijwilliger van te worden. ‘Als je goed bent met een computer, dan hebben we werk zat’, zegt Paul Meuwese, voorzitter van Historische Kring d’Oude School De Bilt.

De huidige groep vrijwilligers wordt steeds ouder, ook om deze reden zoeken verenigingen nieuwe vrijwilligers. ‘In onze vereniging wordt de actieve groep langzaam ouder, we moeten daarom nu al zorgen dat jongere vrijwilligers zich aanmelden’, zegt Meuwese. Hij maakt een praatje met een mevrouw en legt uit wat de vereniging doet en wat voor werk er te doen is. Na het gesprek neemt ze een folder mee en loopt weg met een enthousiaste blik op haar gezicht. ‘We hebben gelukkig al heel wat mensen gesproken die geïnteresseerd zijn en een paar hebben hun gegevens achtergelaten. We gaan kijken wat daaruit komt, maar het is zoveel informatie dat het meestal ook even moet  bezinken bij de bezoekers’, zegt van Oijen.

Beluister hier de audioreportage van de vrijwilligersmarkt. Hierin wordt vertelt wat de vrijwilligersmarkt inhoudt en wat de bezoekers ervan vinden, gemaakt door Luka Gorter.

Noa Menheere

Noa Menheere is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze is geboren op 14 februari 2007 in Westkapelle, Zeeland. Nu woont ze voor haar studie op kamers in Utrecht. Haar grote droom is om later als verslaggever bij de Formule 1 te werken. Andere interesse gebieden van Noa zijn politiek en cultuur. Hier wil ze zich in verdiepen en meer over leren tijdens haar studie. Ze kijkt er naar uit om deze studie te volgen en is gemotiveerd om haar doelen te bereiken.