Biltse Nieuwe

Bijeenkomsten tegen eenzaamheid in De Bilt: Breiclub zorgt voor vriendschap en creativiteit met koffie

Handwerk en koffie ochtend. Bron: Ymke Reindersma

DE BILT – In een ontmoetingsruimte in De Bilt, in het gebouw van MensDichtbij, komen mensen deze woensdagochtend samen om te breien en haken. Deze bijeenkomst biedt een kans voor sociaal contact, vooral voor degenen die worstelen met eenzaamheid en persoonlijke verliezen. Verbinding staat centraal tijdens de week tegen de eenzaamheid, maar het is iets wat het hele jaar door belangrijk is.

Bij binnenkomst in de ontmoetingsruimte is het al meteen erg gezellig; mensen van verschillende leeftijden komen samen. Het zijn niet alleen oudere mensen die hier hun plek vinden; ook jongere mensen, die nog in het arbeidsproces zitten, maken de woensdagochtend vrij om gezellig langs te komen. Wendy Veerman, het aanspreekpunt van deze groep, zorgt ervoor dat iedereen een plekje heeft om te zitten en een kopje koffie of thee krijgt. Rondom de aangeschoven tafels zijn alle stoelen bezet. Iedereen is druk in de weer, met kletsen, breien of haken, terwijl ze genieten van hun drankjes. Wendy is hier enkele jaren geleden terechtgekomen na het overlijden van de oprichter.

Hoewel de meeste bezoekers dames zijn, is iedereen van harte welkom om binnen te lopen en mee te doen. Leeftijd of gender speelt geen rol; het draait om samen zijn, elkaar ondersteunen en nieuwe verbindingen aangaan.

‘We geven geen formele lessen, maar we proberen elkaar te helpen waar mogelijk,’ vertelt Wendy Veerman, het aanspreek punt van de groep. Iedereen heeft zijn eigen vaardigheden en kijkt samen wat iemand al kan en waar extra ondersteuning gewenst is. De een is bijvoorbeeld bedreven in breien, terwijl de ander zich richt op haken. Zo ontstaat er een mooie diversiteit aan activiteiten waarin we elkaar kunnen aanvullen.

Sommige dames hebben jarenlang met veel plezier handwerken beoefend, maar kunnen dat nu niet meer zo goed. Ze komen vooral voor de gezelligheid en een bakje koffie, op zoek naar sociaal contact. Eenzaamheid speelt een grote rol in hun beslissing om hier te komen. Voor velen is dit een manier om het gemis van een partner of een andere moeilijke thuissituatie te verzachten. Het is een uitje van de week, een kans om even te ontspannen en hun hoofd leeg te maken. ‘Dit is een beetje ontspanning voor me ik heb thuis een man die ziek is waar ik mantelzorger voor ben, dan is het even gezellig om hier te zijn,’ benoemt een van de leden. ‘Drie jaar geleden verloor ik mijn partner en vlak daarvoor mijn zus, waardoor ik in een diep gat viel. Om daaruit te komen, neem ik deel aan bijeenkomsten om mensen te leren kennen en uit huis te komen,’ vertelt nog een lid.

Toch kan het confronterend zijn om na deze fijne bijeenkomst weer alleen thuis te komen. Ondanks de leuke activiteiten en de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen, blijft de leegte in huis een uitdaging. ‘De leegte die ze thuis voelen kan ik niet wegnemen,’ aldus Veerman.

Gelukkig zijn er vaste bezoekers die elke week komen, en met hen stellen ze een adressenlijst op. Dit maakt het gemakkelijker om ook buiten de bijeenkomsten contact te houden, of om elkaar te bellen als ze ergens tegenaan lopen. Soms ontstaan er zelfs hechte vriendschappen, met dagelijks contact.

Eenzaamheid is een groeiend probleem dat mensen van alle leeftijden raakt. Tijdens de Week van de Eenzaamheid, die jaarlijks in Nederland wordt gehouden, wordt extra aandacht besteed aan dit belangrijke thema. Dit sluit aan bij de ervaringen die deelnemers van lokale bijeenkomsten, zoals die in De Bilt, delen. Veel organisaties, zoals MensDichtbij, zetten zich in om isolatie te verminderen en sociale verbindingen te bevorderen, maar er heerst een breed gevoel dat de strijd tegen eenzaamheid niet beperkt mag blijven tot één week per jaar.

Luister hieronder naar het interview van Hortensia van Zoelen.

Ymke Reindersma

Ymke Reindersma is 17 jaar oud en is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze weet nog niet precies waar haar journalistieke ambities liggen.