Biltse Nieuwe

De bingoavond om iedereen bij elkaar te brengen

Bingoavond WVT. Foto: Marieke van Leeuwen

BILTHOVEN – Voornamelijk ouderen doen mee aan de bingoavond op vrijdag 11 oktober. Iedereen kan kaartjes halen bij de ingang voor 5 rondjes, kost het 4 euro. De bingoavond wordt gehouden in de zaal van WVT waarvan de muren allemaal van baksteen zijn,  hier gaan mensen helemaal los met het winnen van kleine prijsjes.

Elle Greepma is een van deze mensen die mee doet aan de bingoavond. Ze doet mee ‘om er lekker even uit te zijn’ vertelt ze met haar blauwe spijkerjasje aan. Haar buurvrouw zei: ‘ga eens een keer mee naar WVT’ vertelde Elle, dit is waarom ze nu bij WVT zit. Ze is namelijk nu voor het eerst hier bingo spelen.

Ze is hier met het doel om met mensen contact te leggen, wat ook het doel is van deze bingoavond. ‘Iets winnen hoeft voor mij niet perse hoor. Even gezellig bijkletsen met de buurtjes’ vertelt ze met een kleine glimlach op haar gezicht. Mevrouw Greepma heeft ook met meerdere bingoavonden meegedaan op andere locaties, zoals in Utrecht waar ze grotere prijzen heeft kunnen winnen. ‘Geldprijzen, dat is lang geleden hoor.’ Ze houdt het wel alleen op bingo voor nu.

Voor de bingoavond willen mensen ook iets te drinken, zoals thee, of koffie. Kasper te Leer is vrijwilliger bij WVT en schenkt hier op 11 oktober het drinken in. Al 5 jaar werkt hij als vrijwilliger bij WVT. De reden dat Te Leer heeft gekozen om vrijwilliger te worden bij WVT: ‘als je gepensioneerd bent, moet je iets leuks doen voor de samenleving’ vertelt Kasper. Met zijn donker blauwe trui aan loopt hij ondertussen ook de mensen die drinken bestellen te helpen, dit doet hij met een glimlach op zijn gezicht. Kasper vertelt dat hij niet alleen op deze avond helpt, maar ook op de maandagochtend. Ook is hij Sinterklaas bij WVT en helpt hij ook nog eens met de rommelmarkt en de boekenmarkt, bij deze markten werkt hij als verkoper.

Ook worden deze markten eens in het jaar gegeven. De boekenmarkt is traditioneel gehouden op de vrijdag en zaterdag na Hemelvaartsdag. De rommelmarkt zit er daarentegen nog aan te komen, deze is namelijk op 1 en 2 november. Dus mensen kunnen nu alvast hun spullen verzamelen, want vanaf 30 september kunnen er al spullen worden ingezameld.

De bingoavond begint met een introductie van Joke en daarna wint de eerste winnaar. De man heeft een zwarte jas aan en loop rustig naar de vrouw die de balletjes heeft gedraaid en opgenoemd. Het is een goede bingo en hij kiest een tosti ijzer als zijn prijs. De volgende bingo is van een wat jongere vrouw met een groen shirt aan en zij kiest wasmiddel als prijs. Zij is hier zo blij mee dat ze meteen poseert voor een foto, die wordt gemaakt door een vriendin van haar. De vrouw die de balletjes opnoemt, kijkt steeds na het opnoemen even van links naar recht om te kijken op iedereen het heeft gehoord en gaat dan verder. ‘Tweeënveertig’ zegt de vrouw met een serieuze stem.

Marieke van Leeuwen

Marieke van Leeuwen is 16 jaar oud en is student op de Hogeschool Utrecht. Ze kijkt graag naar films en series in haar vrije tijd en houdt van afspreken met haar vriendinnen en vriendje. Haar journalistieke ambities liggen bij werken bij de radio of voor de televisie.