Biltse Nieuwe

Enthousiasme door halloweendisco in Maartensdijk

DJ bij halloweendisco. Bron: Marieke van Leeuwen

MAARTENSDIJK – Bij binnenkomst in het grote gebouw van Sojos, de lokale dansvereniging, hangen overal spookachtige decoraties. Zelfgemaakte spinnenwebben en uitgeknipte vleermuizen zijn opgehangen aan de muren. Op 18 oktober is de jaarlijkse halloweendisco in Maartensdijk. ‘Het blijkt een van de drukst bezochte disco’s te zijn.’

Pompoenlantaarns en opblaasspinnen zijn wat je veel tegenkomt op de lege dansvloer in het pand. De zaal is zo griezelig mogelijk versierd met bijvoorbeeld meerdere slingers van bloedige chirurgische instrumenten. Veel kinderen kwamen in angstaanjagende kostuums aanlopen. Van skeletten tot vampiers, sommigen zijn zelfs geschminkt op hun gezicht, botten van een schedel voor de skeletten en bloed naast hun mond om te laten zien dat ze een vampier zijn.

Deze spookachtige Halloween disco wordt georganiseerd door lokale dansvereniging 2Move, zij bieden hun dansvloer aan en zorgen ervoor dat hun leerlingen op de hoogte zijn van het feest. De dansvereniging organiseert dit samen met stichting MENS de Bilt, bij dit griezeldansfeest helpen voornamelijk jongerenwerkers van MENS met het neerzetten van eten en drinken.

Ondanks dat Halloween niet voor iedereen vanzelfsprekend is in Maartensdijk, is de jeugd er voornamelijk aanwezig. Het is bekend dat Maartensdijk een gelovig dorpje is met veel streng gelovige mensen. Die blijken echter niet erg op de hoogte te zijn van dit monsterbal. ‘Degenen die het wel zien zijn de wat jongeren en die zijn sowieso al wat aan het veranderen,’ vertelt Joyce van der Linden, docent dans bij 2Move en jongerenwerker bij stichting MENS met een geconcentreerde toon in haar stem. ‘Ze houden zich wel aan de regels van de kerk, maar die vinden het al eerder prima.’

Desondanks doen sommige gelovigen wel iets om Halloween af te keuren. ‘Er worden wel rond deze tijd flyers door de deur gegooid dat Halloween eigenlijk van de duivel is en dus niet goed,’ zegt Joyce met een kleine grinnik op haar gezicht. ‘Maar dat wordt dan door het hele dorp gedaan en niet alleen naar mij, de organisatie of iets dergelijks.’

Twee kleine meisjes springen samen met een jongetje blij in een rondje. Ook wordt er aan de bar geschminkt helemaal gratis. Joyce vertelt: ‘dat alle kinderen met een fijn gevoel naar huis gaan, dat vind ik de leukste uitdaging.’

De DJ heeft de muziek al aanstaan en de kinderen zijn al druk aan het dansen, naast de kinderen zijn ook hun ouders aanwezig. ‘Voor de kinderen is het leuk, maar het hele principe van Halloween is niet echt mijn ding,’ vertel Sylvie, de moeder van een kind dat zich verkleed heeft als skelet. ‘Al die overgewaaide dingen uit Amerika vind ik helemaal niks,’ vertelt ze terwijl de muziek levendig wordt gedraaid op de achtergrond. Niet alle ouders hebben deze mening, een andere moeder was na een aantal minuten enthousiast mee aan het dansen met de muziek.

Met de griezelige versieringen, vrolijke kinderen en dansende ouders is de halloweendisco opnieuw een groot succes in Maartensdijk, ongeacht de meningen over Halloween zelf. Nadat alle regels door een docent dans van 2Move zijn uitgelegd beginnen de kinderen met de limbodans, waarmee ze met zijn allen onder een stok door moeten lopen op Nederlandstalige feest muziek. Alle ouders staan naast de zijlijn met elkaar te praten en ondertussen een oogje te houden op hun kinderen die helemaal los gaan op de feestmuziek.

Marieke van Leeuwen

Marieke van Leeuwen is 16 jaar oud en is student op de Hogeschool Utrecht. Ze kijkt graag naar films en series in haar vrije tijd en houdt van afspreken met haar vriendinnen en vriendje. Haar journalistieke ambities liggen bij werken bij de radio of voor de televisie.