Biltse Nieuwe

De Club viert hun eerstejaars bestaan met een vrolijke Clubmiddag

Foto ter illustratie

Bilthoven- Het is een bewolkte zaterdagmiddag en de Clubmiddag is van start gegaan. Het is 19 oktober en de Club bestaat vandaag precies een jaar en dat wordt gevierd bij het Lichtruim in Bilthoven. De Club is opgericht door het initiatief van Mens en KunstenHuis Idea. Dat is een organisatie die activiteiten organiseert voor kinderen waarvan hun ouders hun inkomen laag is en dat niet kunnen betalen. Deze organisatie is voor de kinderen in Bilthoven, de Bilt en Maartensdijk.

Aankomend bij het Lichtruim vult het plein zich al met hongerige kinderen die aan het wachten zijn. Er is een lange rij naast de ingang waar een pannenkoekenkraampje van Bram’s pannenkoeken staat waar kinderen gratis pannenkoeken mogen pakken. Het plein staat gevuld met kinderen die aan het genieten zijn van de pannenkoeken.  Binnenkomend in het lichtruim hoor je al het geluid van pratende mensen en is er een grote zaal waar veel ouders zitten met een lange tafel waar wat hapjes en drankjes op staan.

Deze Clubmiddag is georganiseerd door de organisatie Mens en KunstenHuis Idea. De Club is opgericht voor kinderen die het wat minder hebben en dus geen geld hebben voor activiteiten. De Club biedt deze activiteiten aan dit zijn dan twee activiteiten per week bijvoorbeeld één sportactiviteit en één cultuuractiviteit. Het doel van Mens en Kunstenhuis Idea is het toegankelijk maken van activiteiten voor kinderen waarvan hun ouders het geld er niet voor hebben.

‘De Club heeft sinds dit jaar voor het eerst een sponsor genaamd de ronde tafel’, aldus Dorien Donders die werknemer is bij Mens en KunstenHuis Idea. De sponsor de ronde tafel is een serviceclub voor mannen tussen de 30 en 40 jaar. Deze groep mannen proberen een steentje bij te dragen aan de maatschappij. Dat doen ze dan door bijvoorbeeld geld te geven aan een bepaalde organisatie om iets te organiseren of te helpen met goede doelen. ‘Wij proberen dus ook nadrukkelijk iets voor de maatschappij terug te doen door af en toe bij een goede doel dag te helpen’: zegt Peter Flierman die lid is van de serviceclub de ronde tafel. De sponsor zal niet iets veranderen aan de inhoud van de Club ze houden zich alleen aan het financieel ondersteunen van de organisatie.

Er zijn verschillende ruimtes en verschillende activiteiten te doen bij de Clubmiddag in het Lichtruim. Buiten aan de achterkant van het Lichtruim heb je ook een activiteit waar kinderen druk bezig met het bouwen van knikkerbanen. Toetredend via de ingang is er een zaal die vol staat met tafels waar ouders zitten. Ook binnen is er een grote gymzaal waar twee kinderen op een springkussen aan het springen zijn. Als laatste activiteit heb is er ook nog een ruimte waar er geschilderd kan worden.

Een middag vol activiteiten en blije kinderen maakt dit een onvergetelijke viering van een succesvol eerste jaar. De positieve sfeer en drukte heeft de gemeenschap weer een stukje bij elkaar gebracht en ziet ook positieve mogelijkheden voor de toekomst.

Luister hieronder naar het audioverslag van Erik Schreurs van de Clubmiddag