De Bilt – In De Bilt verdwijnen de afgelopen jaren steeds meer winkels, blijkt uit onderzoek van het AD. Elf jaar geleden waren er vierentwintig winkels. Inmiddels zijn dat er maar vijftien. Sinterklaas komt moeilijker aan zijn cadeaus.
De manager van de Wibra in De Bilt vindt het niet vervelend: “Er zijn weinig speelgoedwinkels in de buurt en dus komt de Sint naar de Wibra. Dit is natuurlijk wel goed voor mijn omzet. Er gaan veel winkels weg, maar er komen er ook weer een aantal bij”, zegt ze.
Ook de wereldwinkel merkt dat er winkels verdwijnen. “De blokker staat op het punt van sluiten en dat is voor veel winkels gunstig. Voor onze winkel maakt dat niet veel uit. Wij zijn een hele unieke winkel”, vertelt een vrijwilliger. Ze hoopt alleen niet dat Sinterklaas online gaat winkelen. “Als Sinterklaas meer online gaat halen, gaan er meer fysieke winkels dicht en dat is zonde. Wij als Wereldwinkel hebben het makkelijk. Wij hebben spullen die je niet gauw online vindt”. De vrijwilliger denkt wel dat de Sint binnenkort hun winkel binnenkomt voor zijn jaarlijkse inkopen.
In de afgelopen elf jaar zijn er dus veel winkels gesloten. Dit betekent dat Sinterklaas, die altijd zijn cadeaus lokaal inkocht, nu zijn inkopen via internet moet gaan doen. “Daar wordt hij niet heel blij van”, hoorde ik van de piet. “De Sint gaat graag fysiek naar de winkels toe en vindt dat online shoppen maar niks! Als hij fysiek naar de winkel gaat, spreekt hij de winkeliers ook nog eens. En hij vindt het veel gezelliger. Hij snapt eigenlijk ook niets van de computer”, vertelt de piet namens Sinterklaas. De winkeliers en Sinterklaas gaan zien hoe de komende jaren gaan verlopen.