Biltse Nieuwe

Selecteer Pagina

Na 20 jaar opbouwen heeft Martijn een van de grootste collecties werken van Kees van Dongen

Na 20 jaar opbouwen heeft Martijn een van de grootste collecties werken van Kees van Dongen

Beeld: Martijn van den Elzen voor portret van Kees van Dongen | Foto: Tinke van Witteveen

DE BILT – Martijn van den Elzen is al 20 jaar eigenaar van Alnorum Art. Een kunstgalerie met in zijn bezit een van de grootste verzamelingen van kunstenaar Kees van Dongen. Naast zijn ‘professionele passie’ voor kunst heeft hij een fulltimebaan als projectmanager bij Waterschap Rivierenland.

 Zijn liefde voor kunst begon 20 jaar geleden. ‘Mijn schoonvader kocht twee werken van Kees van Dongen’, vertelt Martijn. De twee werken, twee litho’s kwamen uit het boek Van Dongen, over het levensverhaal van Kees. Martijn raakt geïnspireerd: ‘Dan ga je toch opzoek naar al die acht illustraties?’ Op die manier zal de hele verzameling compleet worden. ‘Vroeger was ik postzegelverzamelaar’, dus nieuw was het niet om een verzameling op de bouwen. Maar een stuk uitdagender was het wel.

Niet alleen de werken van Kees van Dongen vond hij aansprekend: ‘Kees van Dongen is een kunstenaar met een mooi levensverhaal.’  Martijn weet hier inmiddels veel van en kan er uitgebreid over vertellen. ‘Dus de persoon sprak mij ook aan, en ik wilde de verzameling compleet maken.’

Na zo’n vijf jaar zoeken is het hem gelukt om het boek ‘Van Dongen’ te vinden, met alle acht litho’s. Op dat moment werkt Martijn nog bij in de aannemerij en voor adviesbureaus. Maar er gaat een hele nieuwe wereld voor hem open. ‘Een hele inspirerende tweede wereld die je aanboort’, met daarnaast de wereld van ‘harde deadlines en koude producten’. Een groot contrast. Martijn noemt het zelf ook wel zijn ‘professionele passie’. Zijn passie voor kunst heeft hij naar eigen zeggen ‘behoorlijk professioneel gemaakt, maar het is niet de bedoeling om er rijk van te worden.’

Van verzameling naar professie

‘Mijn eerste kunstwerk kocht ik toen ik een keer in Deventer in een meubelzaakje rondliep. Daar hingen twee werkjes van Dalì. Deze heb ik heel spontaan gekocht. Ik had mezelf niet voor mogelijk gehouden dat je ook zo’n kunstenaar met een wereldnaam kon tegenkomen. Het was een soort realisatiemoment.’

‘Je kan op internet heel veel vinden. Je kan boeken lezen. En dat deed ik allemaal. Ik wilde het allemaal als een spons in me opzuigen, al die kennis. En toen kocht ik na een hele tijd zoeken het volledige boek. Daar was ik natuurlijk heel erg blij mee. Maar tijdens die zoektocht had ik ook al andere werken gekocht en ik vond het leuk om die op een website te zetten. Ik maakte toen een website en ben ik eigenlijk een kunsthandeltje geworden. Het begon klein. Ik had misschien zo’n tien kunstwerken, maar die stonden wel trost te prijken op de website.’

Door de website kwamen er mensen naar hem toe, ze boden iets aan, wilde wat ruilen of waren geïnteresseerd. Op die manier is het eigenlijk allemaal vanzelf gegaan, het was geen bewuste keuze om een galerij te beginnen. ‘Maar toen dat eenmaal ontstond, vond ik het heel leuk. Puur omdat het leuk is om met mensen in contact te staan die de kunst die ik heb in mijn collectie ook mooi vinden.’

Een aantal jaar heeft Martijn een winkel gehad op de Dorpstraat. Hij was twee dagen per week open. Maar ziet nu de grote voordelen van een internetgalerij in: ‘Een groot voordeel van een internetgalerij is dat je eigenlijk altijd open bent. Als mensen langs willen komen, dan maak je daar een afspraak voor.’

‘Als er werk binnen komt soms nog slecht, met vlekken en verkleuringen. Dat werk laat ik dan eerst restaureren bij een restaurator. Soms laat ik het daarna inlijsten, maar meestal niet. Ik kan niet alle werken die ik heb ook laten inlijsten, want dat kost gewoon heel veel. Ten eerste geld, ten tweede ook heel veel ruimte. Als ik alles zou laten inlijsten staat het hele huis vol.’

Na restauratie wordt het kunstwerk gefotografeerd en op de website geplaatst. ‘Dan maak ik er een foto van als die gerestaureerd is. En dan zet ik hem op de website. Mensen kijken op de website en dan kiezen ze wat ze mooi vinden. En als ze iets mooi vinden bellen of mailen ze mij, om een bepaald werk te komen bekijken.’

Martijn heeft inmiddels een grote verzameling en een van de grootste collecties van Kees van Dongen. In totaal heeft hij al zo’n 500 exemplaren in zijn bezit gehad. Naast werken van Kees van Dongen heeft hij ook werken van andere kunstenaars. Maar zijn oog blijft vallen op kunstenaars die in Parijs groot zijn geworden, zoals Kees van Dongen.

Naar eigen smaak

De collectie die Martijn inmiddels heeft ongebouwd is opgebouwd vanuit eigen smaak.
‘Als ik het niet mooi vind, dan koop ik het niet. Er is niet een soort bank achter mij die dat financiert. Ik koop het als ik het mooi vind.’ Dit zie je ook als je bij hem thuiskomt, waar hij ook klanten ontvangt op afspraak. Hij spreekt met enthousiasme over de werken die in de woonkamer hangen. Ook een van zijn favoriete uit de collectie hangt mooi belicht in de woonkamer. Een ingekleurde litho van Kees van Dongen. Deze komt uit het boek Hassan Baddrdine.

Beeld: Ingekleurde litho Kees van Dongen | Foto: Tinke van Witteveen

Over de auteur

Tinke van Witteveen

Tinke van Witteveen (2005) een eerstejaars student aan de school van journalistiek, is geïnteresseerd is het verhaal van mensen. Zo heeft ze voor haar eindwerkstuk aan de vrije school (Zeist) haar opa en oma geïnterviewd over hun levensverhaal. Als beginnend journalist is zij nog opzoek naar wat haar interessegebied is binnen de journalistiek. Zomers spendeert Tinke haar tijd op Theaterfestival de Parade, het enige rondreizende festival in Europa. Hier komen veel mensen met allemaal hun eigen verhaal. Een goede plek om mensen te leren kennen en verhalen van mensen te ontdekken. Nu zal ze haar eigen verhaal gaan schrijven, beginnend aan een nieuw avontuur, aan de school van journalistiek.