Biltse Nieuwe

Het RepairCafé in Den Dolder opent weer na zomerstop

DEN DOLDER- Elke derde zaterdag van de maand (met uitzondering van juli en augustus) zijn buurtbewoners welkom in het RepairCafé in Den Dolder om hun oude of kapotte spullen nieuw leven in te blazen. Ook is het een plaats voor ontmoeting en om een praatje te kunnen maken met elkaar. Op zaterdag 21 september vindt de eerste editie na de zomerstop weer plaats.

Twee jaar geleden is het RepairCafé begonnen aan de Dolderseweg in Den Dolder. Samen met de vijftien vrijwilligers die het mogelijk maken is het een fijne plek voor buurtbewoners om langs te komen. Onder het genot van een drankje kunnen de mensen hun spullen langsbrengen en met een beetje hulp van de buurtbewoners waar mogelijk, hun oude of kapotte spullen gratis laten repareren. Zo brengen de vrijwilligers ook hun kennis over aan de mensen en is het gezellig, maar ook zeker educatief.

De vrijwilligers van het RepairCafé voeren verschillende reparaties uit zoals bijvoorbeeld aan kleding en elektronica, maar ook aan mechanische voorwerpen. Zo zorgt dit voor verduurzaming, namelijk de vermindering van het weggooien van spullen maar ook is het sociale aspect hier erg belangrijk. ‘Je ziet dat mensen vaak makkelijker hun verhaal kwijt kunnen bij ons, en dat is dan soms ook de reden dat mensen langskomen’, verteld Karin Koekkoek, coördinator en vrijwilliger van het RepairCafé. ‘Het sociale aspect en het duurzame aspect staan met elkaar in verbinding’, aldus Karin Koekkoek.

Voor zaterdag 21 september zijn er tot nu toe al vijftien aanmeldingen. Het is ook mogelijk om zonder aanmelding langs te komen voor een kopje koffie of om kennis op te komen doen van de verschillende soorten reparaties. Jong en oud zijn welkom van 11.00 tot 15.00 uur. In de toekomst willen de vrijwilligers van het RepairCafé meerdere workshops gaan geven om de kennis over te dragen. Ook zouden ze in de toekomst lessen willen geven op scholen.

Luister hier naar het audio interview: