Biltse Nieuwe

Jos van der Noll (26) grijpt net naast winst in Nederlandse finale Bocuse d’or

Restaurant Le Nord in Bilthoven

BILTHOVEN- Jos van de Noll (26) is een souschef bij het restaurant Le Nord in Bilthoven en heeft afgelopen week meegedaan aan de Nederlandse finale van de Bocuse d’or. Hij is daarbij tweede geworden en is dus niet door naar de Europese finale. Hij is wel in de prijzen gevallen en heeft de prijs voor het beste vleesgerecht en beste hygiëne gewonnen.

De Bocuse d’or is een belangrijke kookwedstrijd waar koks van over de hele wereld aan meedoen. Je hebt meerdere voorrondes voordat je je land mag vertegenwoordigen bij de wereldfinale. Je krijgt de opdracht zo’n drie maanden voor de finale en weet dan al alle informatie over de finale.

In de voorbereiding op de Nederlandse finale heeft Jos er alles aan gedaan om zijn gerechten zo goed mogelijk te presenteren aan de jury, want bij de Bocuse d’or gaat het niet alleen maar om de smaak maar ook om presentatie, techniek en hygiëne. Hij zegt: ‘Ik kreeg veel ruimte bij Le Nord om te oefenen voor de wedstrijd en mijn fouten te verbeteren en zo heb ik mij het best voorbereid op de finale’.

De deelname van Jos aan de Bocuse d’or heeft een positieve invloed gehad op zichzelf als souschef. Hij zegt: ‘Ik doe nu voor de tweede keer mee en heb dit keer nog meer geleerd dan de eerste keer’. Hij blijft dus zichzelf verbeteren, maar niet alleen zichzelf, maar ook het restaurant waar hij werkt. Heeft zijn deelname dan een positieve invloed gehad op zijn restaurant? Hij zei: ‘Je speelt jezelf hiermee wel heel erg in de kijker, dus denk dat we hier wel wat uit kunnen halen’.

Luister hieronder naar het interview met souschef Jos van der Noll: gemaakt door David van den Berg