Biltse Nieuwe

Eerste muziek open podium in de Bilt

Zangeres op het muziek open podium. Foto: Marieke van Leeuwen

DE BILT – Willem Roelofsen is de voorzitter van Stichting Cultuur Podium de Bilt, hij heeft met zijn stichting een open podium georganiseerd. Dit is de eerste keer dat zoiets plaats vindt in de Bilt. Roemer & The Fragile Boys treden deze avond op vrijdag 27 september en hopen succes te maken.

Willem is sinds november 2023 voorzitter van Stichting Cultuur Podium de Bilt, dit was dan ook meteen het moment waarop het was opgericht. Elke laatste vrijdag van de maand wordt er een open podium georganiseerd in de Bilt, dit is wel de eerste keer dat de stichting dit organiseert. ‘Verder organiseren we elk weekend wel ergens live muziek in de gemeente,’ zegt Willem met een geconcentreerde blik. De doelstelling van de stichting is dat zij muzikanten coachen, begeleiden en helpen om hun muziek zo goed mogelijk te laten klinken en ze geven ook mentale coaching, dus ook hoe ze met de media om moeten gaan of met bijvoorbeeld zaaleigenaren.

Alle bijeenkomsten van Stichting Cultuur Podium de Bilt zijn altijd gratis entree en rolstoeltoegankelijk, zodat het heel toegankelijk is voor iedereen. ‘Alle mensen die wij helpen, begeleiden, coachen en dergelijke die moeten wij een podium gunnen om hun ontwikkeling ter gehore te brengen,’ verteld Willem, met zachte jazz muziek op de achtergrond.

Het open podium is georganiseerd zodat mensen zich kunnen ontwikkelen, volgens Willem komen er ook scouts kijken van festivals om te zoeken voor nieuw talent. Ook is het georganiseerd zodat muzikanten hun nieuwe muziek kunnen delen met de wereld, zoals de band Roemer & The Fragile Boys. Zij mochten na de wedstrijd tussen straatmuzikanten op het Bilts Popfestival meerdere nummer opnemen in een studio en proberen zo steeds meer succes te boeken. Zij gaan deze avond Roemers nieuw geschreven nummer ‘Fragile Boy’ spelen. ‘We hebben voor deze gelegenheid onszelf Roemer, want zo heet ze, & The Fragile Boys hebben genoemd,’ verteld Kart van der Ploeg met een lach op zijn gezicht.

Het open podium vindt plaats in een gebouw dat was aangekleed met gitaar versterkers, een piano en microfoonstandaards. De avond begint met een zelf begeleid troubadour stuk dat wordt opgevoerd door bekende Biltenaar Bart van Gerwen, die ook de jaarlijkse Kunstmarkt heeft geopend door een zangeres met zijn gitaar te begeleiden. Waarna vervolgens een zangeres, met soms een trilling in haar stem, het nummer ‘People help the people’ zingt van Birdy.

Marieke van Leeuwen

Marieke van Leeuwen is 16 jaar oud en is student op de Hogeschool Utrecht. Ze kijkt graag naar films en series in haar vrije tijd en houdt van afspreken met haar vriendinnen en vriendje. Haar journalistieke ambities liggen bij werken bij de radio of voor de televisie.