Biltse Nieuwe

Teken- en schilderclub voor 55 plussers staat open voor nieuwe leden

Recreatiezaal Toutenburg, Maartensdijk Bron: Lara Tap

MAARTENSDIJK- De teken- en schilderclub voor 55 plussers is weer op volle toeren actief in de recreatiezaal Toutenburg. Met een hechte groep komen ze hier bij elkaar om kunstlessen te volgen, al hebben ze graag nog wat meer gezelschap. “Het is vooral dit clubje, we hebben nu toevallig twee nieuwe leden erbij, dus zijn we nu met een groep van zestien.” Vertelt Peter van Raaij, medeorganisator en begeleider. “Vroeger waren we nog met zijn eenentwintigen, dus daarom hebben we die advertentie in de krant gezet; er mogen nog best een paar leden bij, dat is alleen maar gezellig!”
De advertentie stond in de Biltsche Courant, en was een oproep aan mensen uit de omgeving om ook langs te komen. “Ik kom omdat ik van schilderen houd natuurlijk!” vertelt Ido lachend. Hij is al vijftien jaar lid van de club, waar hij nu de rol als penningmeester op zich heeft genomen en komt vol energie de zaal binnenstappen. Terwijl hij zijn tas opent en van alles eruit tovert, vertelt hij dat veel mensen toch ook vooral komen voor de gezelligheid. “Zo’n clubje trekt je mensen uit hun hol. Je kan ook thuis tekenen, maar dan komt niemand gezellig een praatje maken of een koffietje drinken.” Deze mening delen ook veel anderen in de zaal.
Eenzaamheid onder ouderen is niet een lokale kwestie. Van de 3,53 miljoen senioren boven de 65 jaar in Nederland voelt maar liefst 49% zich eenzaam (CBS, Gezondheidsmonitor GGD). Door mee te doen aan een sociale activiteit of lid te worden van een club plaats je jezelf in een minder eenzaam makende omgeving. Ido geeft het voorbeeld dat als je met iemand in de stad een kopje koffie gaat drinken dat het vaak een half uur aan gesprek oplevert.  “Bij de tekenclub doe hetzelfde, maar dan met een groot gezelschap en ben je soms wel drie tot vier uur bezig.”
Volgens de workshopleider Wil de Ruiter maakt het niet uit wat je maakt of waar je mee bezig bent; “Je moet het er alleen maar naar je zin hebben.” Ze bieden elk jaar een thema aan, en dit jaar is het ‘de vier seizoenen’. Wil ondersteunt door technieken uit te leggen en tips te geven, en Peter maakt als iedereen klaar is een visuele en auditieve presentatie van alle werken. Ook regelt Peter uitstapjes naar het buitenland, zo zijn ze een keer naar het Louvre in Parijs gegaan en hopen ze nog een keer naar Los Angeles te gaan. Hij kiest zorgvuldig de musea die ze bezoeken uit, zodat deze aansluiten op de kunststromingen die ze behandelen. “Onze werken komen er niet te hangen hoor,” grapt hij, “maar het is heel leuk en leerzaam om te kijken hoe anderen het doen. Dit geeft ook inspiratie voor je eigen werk!”

Beluister hier de audio reportage van Lara Tap over de teken- en schildermiddag voor 55+ in Maartensdijk.

Lara Tap

Lara Tap is student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht, ze is in Utrecht geboren op 19 september 2007. Haar interesses in de journalistiek liggen bij schrijven en documentaires maken, vooral over sociale en maatschappelijke onderwerpen.