Biltse Nieuwe

‘De cijfers liegen niet: steeds meer ouderen vallen’

Foto: Dila Besteman

DE BILT- De ene voor de andere voet wordt door de ouderen neergezet op het parcours van de valpreventie test. Tijdens de week van de valpreventie werden in het H.F. Witte Cultuur- en Vergadercentrum in De Bilt ouderen met een verhoogd risico op vallen uitgenodigd om een val risicotest af te leggen. Na het afleggen van de test, krijgen de mensen een score; een laag, matig of hoog risico op vallen. Het doen van de test is volledig vrijwillig, alhoewel het sterk wordt aangeraden door fysiotherapeut Maurits Vuister.

Om de paar minuten piept de bel van de volgnummerklok wanneer een nieuw persoon aan de beurt is om de test af te leggen. Bij binnenkomst krijgen de ouderen van Pien, een frisse jonge dame, kort uitleg over de test, de zitplaatsen en het nummer dat ze mogen trekken. Alhoewel je misschien zou denken dat er een gespannen sfeer zal hangen, lijkt niks minder waar te zijn. De zaal is erg rumoerig en ook de paarse ledlampen zorgen voor een ontspannen sfeer.

Gemiddeld valt er elke vijf minuten een 65- plusser. Uit onderzoek van CBS blijkt dat de risicogroep steeds groter wordt. Van 105000 Spoedeisende Hulp bezoekers van 65-plus, naar 112000 in 2023. Een forse stijging, reden om aan de bel te trekken, volgens Fysiotherapeut Maurits Vuister, ook aanwezig op de valpreventie. Vuister: ‘Naast de mensen die op de SEH komen zijn er ook nog talloze mensen die het niet zien, maar wel blessures oplopen. Daarnaast brengen de valpartijen hoge kosten en veel ellende met zich mee.’ Na de test krijgen ze een advies. Vuister legt uit: ‘Voor mensen die slecht ter been zijn, komt de fysiotherapeut aan huis en kijken we bijvoorbeeld naar het gebruik van een rollator, goed schoeisel en goede voeding. Scoort iemand een laag risico, dan word je uitgenodigd voor een tienweekse training.

Na afloop is er tijd voor de ouderen om onder het genot van een kop koffie of thee en een koekje even na te praten in de zaal. Als niet in de zaal dan wel in de bruisende kantine waar de gemoedelijke sfeer je tegen het lijf slaat wanneer je de zaal uitloopt. Allemaal lachende en kletsende ouderen waar je niet aan merkt of ze een positieve of negatieve uitslag hebben gehad.

Pien, de dochter van een van de organisatoren die hier haar maatschappelijke stage doet, valt op: ‘Je ziet wel wie dit vrijwillig doet en wie gestuurd is door zijn of haar kinderen. Je merkt dat de mensen in de hogere risicogroep soms wat nerveuzer of geïrriteerder kunnen zijn.’

Per resultaat van de test worden verschillende preventies aangeboden. Wim Bouwman is bestuurslid van de stichting Organisatie en Infrastructuur. Deze stichting zet zich voor meer onderlinge samenwerking tussen zorgverleners binnen gemeente de Bilt. Hij legt uit hoe de preventies worden ingezet. ‘Voor de categorie matig wordt de interventie, In Balans, aangeboden. Daar leren mensen vooral balans oefeningen. Voor de hoge risicogroep organiseren we de interventie Otago. Daar leren mensen ook hoe te vallen. Dat als ze vallen, ze weten hoe ze op een zo goed mogelijke manier kunnen vallen.’

Voor de mensen die niet aanwezig waren heeft Vuister een duidelijke boodschap: ‘Blijf in beweging, doe mee aan activiteiten en laat uw spieren sterker worden. Eet en drink gezond en schaf goed schoeisel aan. Voorkomen is beter dan genezen!’