Groenekan – Een sneakpeek, zo noemt Mathijs Pronk de conceptfoto’s van de nieuwe Groenekanseweg die hij aan het begin van zijn presentatie laat zien. In de presentatie die gegeven is op donderdag 3 oktober om 20:30 vertelt Mathijs over de Groenekanseweg en wat het uiteindelijke plan voor de weg is.
Nadat de voorzitster van de Vereniging Groenekan vanaf 19:45 nog even een halfuur andere zaken binnen het dorp besproken heeft, komt, na een kwartiertje de tijd om even de kopjes thee en koffie weer bij te vullen, Mathijs Pronk voor de groep staan. In het “clubhuis-achtige” gebouw, wat volledig bestaat uit bakstenen, zitten rond de 40 bewoners aandachtig te luisteren. Mathijs is werkzaam als strategisch adviseur voor de Gemeente De Bilt en heeft als eens eerder een zelfde soort avond georganiseerd, waarin de bewoners van Groenekan hun ideeën en aandachtspunten aan het licht konden brengen. Aan de hand van deze inbreng is een idee geschetst voor de nieuwe Groenekanseweg.
De presentatie begint met een verleden-heden-toekomstbeeld van de weg die Groenekan aansluit aan De Bilt. Mathijs vertelt erbij dat dit een idee is en dat het nog geen concreet plan is.
Wat volgens Pronk dit jaar nog moet gebeuren is wegonderhoud, het wegdek is namelijk ‘onveilig slecht’.
Na een korte inhoudsopgave vertelt Mathijs over de cijfers. Hij vertelt dat er op een werkdag geteld is hoeveel vervoersmiddelen er over de Groenekanseweg rijden. ‘Op één dag zijn er 3200 auto’s geteld’, verteld hij. Daarnaast zijn er 40 vrachtwagens geteld, die alleen toestemming hebben om van het westen naar het oosten te rijden. Ook vertelt Mathijs dat er 2 keer zo veel auto’s als fietsen zijn geconstateerd. Dit moet naar beneden vindt Pronk, eveneens de inwoners van Groenekan. Dan is Mathijs aangekomen bij de orde van de dag; Hoe gaat de nieuwe, heringerichte Groenekanseweg eruit komen te zien? ‘Over één ding is iedereen het eens, 60 km/u is, ook in het buitengedeelte, veel te snel’, aldus Pronk. Daarom zal de gehele Groenekanseweg een 30-zone worden. Hoe de rest van de weg eruit komt te zien, legt Mathijs uit aan de hand van twee delen, west en oost. Waarbij west in het dorp Groenekan ligt en oost het deel buiten de bebouwde kom is. Het oostelijke deel zal, zoals gezegd een maximumsnelheid krijgen van 30 km/u, om ervoor te zorgen dat mensen zich hier ook echt aan houden zullen er drie versmallingspunten op het buitengedeelte van de weg. Langs de weg zullen aan beide zijdes bomen te vinden zijn.
Het westelijke deel zal eveneens een 30-zone worden, met een duidelijke aanduiding dat de bezoekers van de weg zich in een schoolgebied bevinden. Dit was tot op heden nog niet het geval, om dezelfde reden komen er ook duidelijke oversteekplaatsen voor de kinderen die van en naar de gymzaal lopen. Om de veiligheid nog meer te waarborgen zal elke zijweg duidelijk te zien zijn doormiddel van een kleurwijziging en een drempel.
Vervolgens wordt de beurt doorgegeven aan Lex Kranendonk, een boomveiligheidscontroleur van Hoefakker. Het zal dit bedrijf zijn wat regelt dat het groen langs de weg veilig, mooi en gezond is. Lex verteld dat hij een BEA (Bomen Effect Analyse) heeft uitgevoerd bij de bomen langs de Groenekanseweg, wat inhoudt dat hij alle bomen heeft geïnspecteerd op bepaalde eigenschappen. Aan de hand van zijn constateringen bepaalt Lex of een boom gezond is of niet. Bij zijn eerste veldonderzoek keurde hij 70% van de bomen voldoende, de rest van de bomen waren ofwel onvoldoende ofwel goed. Verder constateert Lex dat de ongezonde bomen onderop smal en beschadigd zijn en dat sommige bomen laag over de weg hangen, wat kan resulteren in aanrijdingen met de hoge vrachtwagens die de van de weg gebruik maken.
Na een paar vragen uit de zaal behandeld te hebben is het tijd om rond de tafel te gaan. De bewoners krijgen wederom even een kwartiertje pauze, zodat alles klaar gezet kan worden. De bar gaat open en de wijntjes en biertjes komen al snel tevoorschijn. Het gebouw is bij dit onderdeel verdeeld in 6 tafels, elk met een eigen onderwerp waar mensen over in discussie kunnen gaan. Bij elke tafel ligt een blad waar mensen hun inbreng op kunnen schrijven, maar ook kunnen opschrijven wat ze juist goed vinden aan hoe de weg er nu uitziet.
Overal word lekker gekletst, maar ook zijn er de nodige discussies tussen bewoners onderling of met Lex en Mathijs, die beide bij de tafel van hun specialisatie zijn gaan staan.
Vooral bij de “bomentafel” gaat het er hard aan toe. Twee bewoners, een man van rond de 60 en een meid van rond de 20 vragen Lex de hemd van het lijf; ‘Wat zijn de parameters dat een boom slecht zou zijn?’ Vraagt de meid aan Lex, die vervolgens antwoord geeft wat zijn parameters
zijn: bladkleur, stamdikte etc. De mannelijke bewoner vraagt zich af of het vervangen van de ongezonde en/of laaghangende bomen met nieuwe bomen niet resulteert in een tekort aan CO2-opslag resulteert. ‘Een nieuwe boom groeit veel harder dan een oude boom’, geeft Lex hierop aan. Ook is het idee dat er niet alleen bomen worden vervangen, maar ook dat er extra bomen geplant zullen worden. In Dorpshuis De Groene Daan is het de hele avond lang nog gezellig geweest, iedereen met een biertje en een nootje in de hand, gezellig aan de bar aan het kletsen.