Biltse Nieuwe

Eerste energie spreekuur in bibliotheek De Bilt tijdens de ‘Week van de Duurzaamheid’ trekt minder bezoekers dan gehoopt.

De Bilt – In de bibliotheek van De Bilt vindt dinsdagochtend het eerste energie spreekuur plaats, als onderdeel van de Week van de Duurzaamheid. Ondanks het doel en de dringende actualiteit, bleef het bezoekersaantal laag. Vrijwilligers zaten klaar met advies over het verduurzamen van woningen en het beheersen van energiekosten, maar de stoelen bleven grotendeels leeg. Dat snappen de vrijwilligers ook wel ‘Het spreekuur zal voortaan elke twee weken gehouden worden, met één keer per maand in de bibliotheek, het is vandaag natuurlijk de eerste keer en de bekendheid hiervan moet nog groeien.’

Op deze herfstdag is de bibliotheek van De Bilt een oase van stilte. Tussen de boekenrekken en spelende kinderen door is nauwelijks er iets te merken van de Week van de Duurzaamheid. In het bovenste gedeelte van de bibliotheek, is een informele spreekkamer ingericht met een aantal stoelen en een tafel vol informatiefolders. Het eerste energie spreekuur is van start gegaan, een initiatief van de vrijwilligers van ‘BENG’ om bewoners te helpen met praktische tips over het verduurzamen van hun woning en het beheren van energierekeningen. Toch zijn er op dit eerste moment meer vrijwilligers dan bezoekers aanwezig.

Frans den Braber, een gepensioneerde die zich heel graag als vrijwilliger inzet, kijkt rustig rond. ‘Het is de eerste keer dat we dit organiseren,’ zegt hij, terwijl hij wat folders herschikt. ‘Mensen moeten dit eerst ontdekken, denk ik. Het is nog niet helemaal bekend bij iedereen.’ Hoewel de bibliotheek een vaste plek is voor buurtbewoners, lijkt de drempel voor dit nieuwe spreekuur hoger dan verwacht ‘Dit is pas de eerste keer en volgende maand zullen er vast meer mensen komen, doordat mensen het nieuws met elkaar delen’ Aldus Frans den Braber.

Het idee achter het energie spreekuur is simpel maar noodzakelijk. Steeds meer mensen worden geconfronteerd met stijgende energierekeningen en vragen zich af hoe ze hun woning energiezuiniger kunnen maken. In het spreekuur geven vrijwilligers zoals Frans den Braber advies over isolatie, het gebruik van zonnepanelen en andere duurzame maatregelen. Maar ze richten zich ook op kleinere, haalbare stappen voor mensen met een beperkt budget. Er is zelfs de mogelijkheid om het gratis te laten installeren met gratis producten, zodat het zelfs voor de mensen met een klein budget haalbaar is.

Frans wijst naar een stapel folders over tochtstrippen en energiebesparende lampen. ‘Niet iedereen heeft het geld om grote aanpassingen te doen, zoals het plaatsen van zonnepanelen of een warmtepomp,’ legt hij uit. ‘Daarom geven we ook tips over kleine maatregelen. Een tochtstrip of een ledlamp kan al een groot verschil maken op de langere termijn.’ Hoewel de opkomst laag blijft, zijn Frans en de andere vrijwilligers vastberaden om door te gaan. ‘Dit is iets wat mensen echt nodig hebben, vooral nu,’ zegt Frans. ‘We moeten gewoon blijven volhouden en zorgen dat meer mensen weten dat we hier zijn.’

Het spreekuur zal voortaan elke twee weken worden gehouden, waarbij één van de sessies telkens in de bibliotheek plaatsvindt. De hoop is dat het initiatief langzaam maar zeker meer bezoekers trekt, vooral nu de winter in aantocht is en de energiekosten nog verder zullen stijgen.

Voor het project wordt reclame gemaakt door informatie te verspreiden via lokale kanalen, en de bibliotheek heeft aangeboden om ruimte te blijven bieden voor de bijeenkomsten. Ook via sociale media en de website van BENG. ‘We organiseren informatieavonden over verschillende thema’s om mensen in te lichten, we proberen deze informatieavonden te promoten bij dit soort bijeenkomsten of door sociale media om daardoor er aandacht op te vestigen’ verteld Jessica, zij is er vrijwilliger en medewerker communicatie. ‘De winter staat voor de deur en mensen willen hun energierekeningen maar al te graag verlagen. Het gaat om mensen bewust ervan te maken wat ze kunnen doen voor het milieu en hun eigen woning. Soms is die eerste stap voor mensen het moeilijkst. ‘Het was misschien rustig vandaag, maar de energieproblemen verdwijnen niet zomaar. Volgende keer zijn we er weer. En hopelijk komen er dan meer mensen opdagen.’ Zegt Frans.

Het eerste energie spreekuur mag dan niet druk bezocht zijn geweest, maar de basis is gelegd. Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid en energiebesparing, zal dit initiatief naar verwachting een steeds grotere rol spelen in de gemeenschap van De Bilt. Het energie spreekuur in De Bilt heeft nog een aanloop nodig, maar het is duidelijk dat er zeker potentie in zit. Ondanks de lage opkomst op deze eerste dag, zijn de vrijwilligers vastberaden om door te gaan, omdat de behoefte aan energiebesparing en duurzaamheid groeit.

Dinsdag 8 oktober was het allereerste energiespreekuur in Bilthovense bibliotheek. Reportage maker Aylen Knook gaat met o.a. energieambassadeur Frans den Braber van organisatie BENG in gesprek over het belang van het energiespreekuur.

Maaike Appels

Hoi! Mijn naam is Maaike Appels (20) en ik woon in Arnhem. Ik zit nu in mijn 1ste jaar van de studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik werk bij het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Ik ben erg geïnteresseerd in maatschappelijke en activistische thema's. Ik ben altijd erg nieuwsgierig, kritisch en benieuwd naar de verhalen van mensen en in het nieuws.