Biltse Nieuwe

Mantelzorgers zingen samen met zorgzangeres Eefje Kaspers bij het Alzheimer café

DE BILT – Bij het Lichtruim verzamelen de mantelzorgers zich in de bibliotheek, waar zorgzangeres Eefje Kaspers nummers voordraagt die mantelzorgers kunnen gebruiken bij de zorg voor personen met dementie. Vrijwilliger Ellen van het Alzheimer Café gaat in gesprek met de mantelzorgers om hen steun te bieden.

De mantelzorgers druppelen binnen en gaan in gesprek met de vrijwilligers. Ze krijgen een kopje thee of koffie aangeboden en nemen plaats rondom de tafels. Er staat ook een tafel met flyers die bezoekers kunnen meenemen. De mantelzorgers praten al snel met elkaar over hoe hun dag verloopt. Naast mantelzorgers lopen er ook enkele mensen met dementie binnen. ‘Vaak komen de mantelzorgers alleen, omdat het voor de personen met dementie vaak niet begrijpelijk is of omdat ze snel in verschillende emoties terechtkomen,’ vertelt Ellen van der P., vrijwilliger van het Alzheimer Café in De Bilt.

‘Het Alzheimer Café is in heel Nederland te vinden. Elke eerste dinsdag van de maand is het geopend en hebben we een nieuw thema,’ vertelt Ellen. ‘De naam Alzheimer is niet helemaal correct. Alzheimer is een vorm van dementie, maar wel de meest voorkomende.’

Deze dinsdag staat in het teken van een zorgzangeres. ‘Mensen met dementie kunnen helemaal opbloeien door het horen van bekende liedjes,’ zegt zorgzangeres Eefje Kaspers. ‘Toen ik een persoonlijk nummer zong, kwam een vrouw met dementie helemaal tot leven. Dat is precies het doel dat ik wil bereiken.’ Nadat de mantelzorgers voorzien zijn van een drankje, begint Eefje. Ze deelt een boekje uit met de songteksten.

Eefje vertelt eerst wat over zichzelf, zoals waar ze is begonnen en hoe ze in dit beroep is terechtgekomen. Ook de mantelzorgers delen hun eigen ervaringen met zang en dementie en welk effect het heeft. Zo vertelt iemand: ‘Mijn schoonzus heeft ook dementie en ik merk dat zingen haar erg heeft geholpen. Ik hoop dat het ook bij mijn vrouw gaat werken.’ Wanneer Eefje klaar is met haar verhaal, begint ze te zingen. Alle vrijwilligers, mantelzorgers en bezoekers zingen mee. Tussendoor is er even tijd voor pauze, zodat iedereen naar het toilet kan of een nieuw kopje koffie kan halen.

‘Alzheimer is een heel zware ziekte. Je ziet iemand veranderen en soms zelfs verliezen,’ vertelt Ellen van der P. ‘Ze kunnen opeens agressief worden of juist heel lief. Door middel van het Alzheimer Café kunnen wij mantelzorgers een luisterend oor bieden en ondersteuning geven.’ Ellen werkt zelf ook bij een opvang locatie voor personen met dementie, waar zij activiteiten doen, zoals wandelen, de krant lezen en met elkaar praten.

‘Het is best vermoeiend om met iemand samen te wonen die dementie heeft,’ vertelt een mantelzorger. ‘Als ik boodschappen doe, wil mijn vrouw me graag helpen uitpakken, maar legt ze alles op de verkeerde plek, en dat is soms lastig.’ Hij voegt toe dat hij het fijn vindt dat als zijn vrouw van de opvang komt, ze samen op de bank kunnen zitten en hij even tot rust kan komen.

Luister hier naar de rapportage waarin Floortje Sikkema in het Alzheimer café de zorgzangeres Eefje Kaspers spreekt over waarom het belangrijk is om muziek te delen. Luister ook naar de sfeer en het piano-spel: