Biltse Nieuwe

Selecteer Pagina

Kinderboekenweek stimuleert leesgedrag van kinderen

Kinderboekenweek stimuleert leesgedrag van kinderen

Kinderboekenweek in Het Lichtruim. Bron: Noa Menheere

BILTHOVEN – De bibliotheek is versierd met gekleurde vlaggetjes, er hangen posters op met het thema ‘Lekker eigenwijs!’ en overal staan boeken klaar voor de bezoekers om te lezen.  Op 9 oktober kunnen ouders met hun kinderen naar Het Lichtruim in Bilthoven gaan om mee te doen aan de activiteiten van de Kinderboekenweek.

In de leeshoek zit bezoeker Peter van den Berg op een roze hoekbank voor te lezen aan zijn twee dochters. De meiden zitten aandachtig te luisteren naar hun vader. Hij vertelt wat er in het boek staat en maakt handgebaren om het verhaal te verduidelijken voor de kinderen. Nadat hij het boek heeft voorgelezen, kiezen de dochters een aantal nieuwe boeken uit. Ze kijken goed naar welk soort boek ze willen dat hun vader gaat voorlezen. ‘Ze zijn aan het oefenen met lezen, maar we moeten nog vooral voorlezen’, zegt van den Berg.

Van den Berg vindt de Kinderboekenweek belangrijk voor de leesontwikkeling van kinderen. ‘Ik vind het een mooi initiatief en de kinderen vinden het leuk om op zo een manier bezig te zijn met lezen’, zegt van den Berg. Hij denkt dat de week een goede impact heeft op leesgedrag van kinderen en hij vindt het een vereiste basisvaardigheid. ‘Naast rekenen is taal een van de vaardigheden die mensen nodig hebben om mee te doen in de maatschappij’, zegt van de Berg.

Tegenwoordig daalt de leestijd met leeftijd. Op twaalfjarige leeftijd leest maar 35% van de kinderen in hun vrije tijd een boek. Terwijl bij zevenjarigen 68% leest in hun vrije tijd. Het is daarom belangrijk om lezen leuk te maken te maken voor kinderen, zodat ze blijven lezen als ze ouder worden. Inge Judith Nobel, leesconsulent bij Kunstenhuisidea, ziet veel verschil in leesplezier bij kinderen. ‘In de bibliotheek komen kinderen die heel veel lezen, maar op scholen kom ik ook kinderen tegen die vrijwel niet naar de bibliotheek komen’, zegt Nobel. Er worden verschillende dingen gedaan om te zorgen dat kinderen willen gaan lezen. ‘We voeren gesprekken om te kijken welke soort boeken ze leuk vinden, raden boektitels aan of organiseren een boekenmarkt’, zegt Nobel.

Het ligt niet altijd aan het plezier, soms vinden kinderen bepaalde verhalen lastig om te lezen of zijn de mensen om hun heen niet enthousiast over lezen. ‘Het belangrijkste is dat de meester of juf enthousiast is over lezen en ook iedere dag voorleest’, zegt Nobel. Meestal vinden kinderen korte teksten het makkelijkst en leukst om te lezen. Bij langere teksten en moeilijkere woorden moeten ze meer concentreren en doen ze er langer over. Hierdoor haken kinderen sneller af. ‘Mijn zoon houdt van boeken met veel plaatjes en korte teksten, hij houdt er niet van om lange teksten te lezen’, zegt bezoeker Hanneke Voordauw. Haar zoon staat te kijken naar verschillende boeken en zoekt het boek uit met de meeste plaatjes. Ze probeert thuis te stimuleren dat haar zoon vaker een boek leest met langere hoofdstukken erin. ‘Ik neem nu een toneelboek mee om te stimuleren dat hij langere teksten leest, maar dat vindt hij niet zo leuk’, zegt Voordauw.

Ondanks dat het feest nog maar net is begonnen zit er al een grote groep kinderen in de sterrenkamer. Ze zitten aan een grote knutseltafel enthousiast te knutselen. De kinderen moeten een eigenwijs figuur tekenen en die daarmee tot leven brengen in een grappige animatie. Ze zijn druk in de weer met de juiste kleur stift kiezen en de perfecte vorm papier te knippen voor de animatie. Tussen al het knutselen door lachen ze met elkaar en laten hun gemaakte kunstwerkjes aan elkaar zien.

Naast knutselen in de sterrenkamer staan er nog veel meer activiteiten op de planning voor het Kinderboekenfeest. De kinderen kunnen in Het Lab experimenteren en proefjes doen, er zijn verschillende voorstellingen en ze kunnen de hele week een speurtocht doen. Kortom er is genoeg georganiseerd om kinderen op een leuke manier bezig te laten zijn met lezen.

Beluister hier de audioreportage over de Kinderboekenweek in Bilthoven, gemaakt door Hortensia van Zoelen.

Over de auteur

Noa Menheere

Noa Menheere is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze is geboren op 14 februari 2007 in Westkapelle, Zeeland. Nu woont ze voor haar studie op kamers in Utrecht. Haar grote droom is om later als verslaggever bij de Formule 1 te werken. Andere interesse gebieden van Noa zijn politiek en cultuur. Hier wil ze zich in verdiepen en meer over leren tijdens haar studie. Ze kijkt er naar uit om deze studie te volgen en is gemotiveerd om haar doelen te bereiken.