Biltse Nieuwe

Grootouders voor het Klimaat geven een eerste voorlees ochtend in de bibliotheek in Bilthoven.

BILTHOVEN- Tijdens een voorlees ochtend in de bibliotheek van Bilthoven, wat voor het eerst wordt georganiseerd door Grootouders voor het Klimaat, luisteren zo’n tien kinderen en hun ouders naar een verhaal over afval en het milieu. Onder begeleiding van de vrijwilligers van Grootouders voor het Klimaat wordt er voorgelezen en mochten de kinderen creatief aan de slag met een knutsel project. De bijeenkomst wil de kinderen maar ook de ouders spelenderwijs bewust maken van duurzaamheid en milieubescherming.

Op woensdagochtend is het al vroeg druk in de bibliotheek van Bilthoven. De zon schijnt en de kinderen rennen enthousiast rond terwijl hun ouders hen begeleiden. Het is tijd voor de wekelijkse voorlees ochtend, dit keer georganiseerd door Grootouders voor het Klimaat. Het thema is milieubewustzijn en afvalvermindering. Ongeveer tien kinderen, vergezeld door hun ouders, grootouders of oppas, verzamelen zich om te luisteren naar verhalen over hoe we bewuster met onze planeet kunnen omgaan.

Rond half tien komen de eerste ouders en kinderen binnen. Ze worden vriendelijk begroet door drie enthousiaste dames van Grootouders voor het Klimaat, herkenbaar aan hun buttons waar ‘Grootouders voor het Klimaat’ opstaat. Deze vrijwilligers zetten zich in voor een betere toekomst voor hun kleinkinderen door hen bewust te maken van klimaatverandering en duurzaamheid. Naast de drie grootouders zijn ook twee medewerkers van de bibliotheek aanwezig om de voorlees ochtend in goede banen te leiden. Een van hen begeleidt de knutselactiviteit die na het voorlezen volgt. In de leeshoek is een kring van stoelen en kussens gemaakt. Sommige kinderen zitten naast elkaar op de grond en anderen veilig op schoot bij hun ouders of grootouders. In het midden van de kring ligt een groot, kleurrijk kleed met bloemen erop. De kinderen, variërend in leeftijd van zeer jong tot ongeveer vier jaar oud, wachten ongeduldig tot het voorlezen begint.

Precies om tien uur neemt een van de grootouders plaats in een grote roze voorlees stoel. Ze houdt het boek omhoog dat vandaag voorgelezen gaat worden: ‘Te veel troep!’ van Emily Gravett. Het boek gaat over de gevolgen van afval en zwerfvuil voor dieren en de natuur. De kleurrijke illustraties trekken gelijk de aandacht van de kinderen. De grootouder begint met voorlezen. Soms dwalen de blikken van de kinderen af, maar door grappige stemmetjes op te zetten, weet ze hun aandacht weer terug te krijgen. De kinderen worden regelmatig gevraagd om mee te doen, bijvoorbeeld door hardop mee te tellen of vragen te beantwoorden over wat ze in het boek zien. Ook de ouders luisteren aandachtig mee. Na ongeveer een halfuur wordt het verhaal afgerond met een belangrijke boodschap: ‘Als iedereen een beetje helpt, maken we samen de wereld een stukje schoner.’ De kinderen reageren enthousiast, al is hun concentratie inmiddels wat afgenomen. Het is tijd voor het volgende onderdeel van de ochtend.

‘Het is hier ongedwongen en ontspannen,’ vertelt Tieneke Remaulds, een van de vrijwilligers van Grootouders voor het Klimaat en voorleesster. ‘Je kunt van zulke jonge kinderen niet verwachten dat ze doodstil blijven zitten, maar dat maakt het juist zo leuk om te doen.’

Na het voorlezen is het tijd voor de knutselactiviteit. De knutseltafel, die al klaarstaat, is bedekt met diverse materialen zoals kralen, oogjes, lijm, papier, gekleurde stiften en kastanjes. Ze gaan namelijk spinnen maken. Samen met hun ouders, grootouders en de vrijwilligers beginnen ze enthousiast aan het knutselen. De opkomst is groter dan verwacht, dus er worden snel extra stoelen bijgehaald.

‘Ik krijg het boek ongeveer een week van tevoren, zodat ik genoeg tijd heb om een passend knutselproject te bedenken,’ vertelt Tieneke Herfs, vrijwilliger van de bibliotheek. Zij leest voor als de Grootouders voor het Klimaat niet aanwezig zijn. ‘Ik organiseer ook vaak het knutselen,’ legt ze uit, terwijl ze wat gevallen kralen van de grond opruimt. ‘Het is ontzettend fijn en gezellig om dit te doen. Het geeft mij voldoening, vooral als ik de ouders en kinderen met een lach naar huis zie gaan.’

‘Deze ochtenden, waarbij wij als Grootouders voor het Klimaat langskomen, organiseren we ongeveer zes keer per jaar,’ vertelt Marjan Houkamp, die al vijf jaar als vrijwilliger actief is. ‘Wij willen bewustwording creëren, en dat doen we op plekken waar mensen samenkomen. Het is mooi om te zien hoe puur kinderen nog zijn met de natuur en de dieren om ons heen.’

Na anderhalf uur vol verhalen, knutselplezier en waardevolle gesprekken komt de voorlees ochtend tot een einde. De kinderen laten trots hun knutselwerken aan elkaar zien en aan hun ouders, terwijl de grootouders iedereen bedanken voor hun aanwezigheid. Het is duidelijk dat deze ochtend niet alleen leerzaam is voor de kinderen, maar ook voor de ouders, die vaak bewuster worden van hun eigen rol in milieubescherming.

Luister hier naar het audio fragment van journalist Aylen Knook

Maaike Appels

Hoi! Mijn naam is Maaike Appels (20) en ik woon in Arnhem. Ik zit nu in mijn 1ste jaar van de studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik werk bij het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Ik ben erg geïnteresseerd in maatschappelijke en activistische thema's. Ik ben altijd erg nieuwsgierig, kritisch en benieuwd naar de verhalen van mensen en in het nieuws.