Biltse Nieuwe

Wijkspreekuur Den Dolder ondersteunt en verbindt

DEN DOLDER – In Den Dolder staat het wijkteam klaar om inwoners te ontvangen en ondersteunen. Bij binnenkomst in de Werkwinkel, open om de week op dinsdag van 11.00 tot 12.00 uur, word je verwelkomd met koffie of thee, terwijl teamleden klaarstaan om bewoners te helpen. “Ons hoofddoel is het goede leven voor inwoners in Zeist, en dat bereiken we door gezamenlijke integrale inzet,” aldus wijkmanager Bülent Isik.

Bij binnenkomst rinkelt het belletje boven de deur. Aan de linkerkant van de gang is een kleine vergaderzaal waar Bülent en andere teamleden overleggen. De ruimte is eenvoudig ingericht. Rechts ligt een grote vergaderzaal die momenteel leeg is. Verderop in de gang is een keuken met een tafel waar de geur van vers gezette koffie hangt. Aan de rechterzijde is nog een vergaderzaal, waar het interview met Bülent plaatsvindt.

Interview met Bülent Isik

In de kleine vergaderzaal vertelt Bülent over het wijkspreekuur. Met een vriendelijke glimlach legt hij uit: “Mensen die naar het wijkteam komen, hebben initiatieven en zorgvraagstukken. Wij koppelen hen aan de juiste teamleden.”

Bülent illustreert dit met een voorbeeld: “Als iemand zegt dat het op school niet goed gaat, zoeken we collega’s van het Social Team of Centrum Jeugd en Gezin en koppelen we hen aan elkaar.” Hij bespreekt de mogelijkheden verder: “Als iemand een geweldig initiatief heeft voor Den Dolder, koppelen we een sociale werker aan diegene om samen te onderzoeken wat we kunnen organiseren.”

Met een serieuze toon legt hij de doelstellingen uit: “Het draait om verbinding en het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken zoals eenzaamheid, leefbaarheid en veiligheid.” Bülent verduidelijkt de initiatieven: “Activiteiten zoals verkeersveiligheid initiatieven en evenementen zoals de lapjesmarkt en Koningsdag helpen om de bewoners actief te betrekken.” Het team promoot het wijkspreekuur via flyers en op sociale media, vooral op de site dendolder.nl.

Volgens Bülent krijgen ze positieve feedback van de bewoners. “Ongeveer een jaar geleden hebben we een 7,9 gekregen op feedback over leefbaarheid en veiligheid. Wauw!” zegt hij met een grote glimlach. “Dit resultaat maakt me trots, maar het gaat niet alleen om mij. Iedereen draagt bij aan het oplossen van problemen.” Hij sluit af met: “Wat wij doen, is een bijdrage leveren aan het goede leven in Den Dolder.”

Het gebouw begint zich te vullen met leden van het buurtteam, dat bestaat uit de wijkmanager, sociaal team medewerkers, wijkagenten van de Politie, medewerkers van welzijnsorganisatie MeanderOmnium, medewerkers van de woningcorporaties Woongoed Zeist en R.K. Woningbouwvereniging Zeist en medewerkers van jeugd- en jongerenorganisaties.

Vergadering van het Buurtteam

Om 11:15 arriveert de meerderheid van het buurtteam in de grote vergaderzaal, waar negen mensen met een kopje koffie of thee aan tafel zitten. Er klinkt gelach. Bülent opent de vergadering: “Morgenavond hebben we de pizza-avond.” Na een korte discussie over wie er komt en wat iedereen wil eten, voegt hij toe: “Laten we het ook hebben over de jaarlijkse oliebollen.” Een vrouw onderbreekt met een grap: “Alleen als we dit jaar ook appelbeignets hebben!” Dit zorgt voor gelach in de zaal. Tijdens de vergadering bespreken ze de planning van evenementen, de organisatie van activiteiten en het opstellen van een adressenlijst voor bewoners. Iedereen is betrokken en actief in de voorbereidingen.

Na afloop zijn Anneke de Jong en Carolijn Deenen van het Sociaal Management Team in gesprek. Carolijn vertelt dat ze morgen langs de deuren gaan: “Sommige mensen houden vervelende dingen binnen en durven hier dan niet te komen.”

Het wijkteam van Den Dolder maakt duidelijk dat de verbinding met de bewoners erg belangrijk is. Door inwoners te ondersteunen met initiatieven en zorgvragen, creëren zij een gevoel van betrokkenheid en samenwerking. De positieve feedback en het enthousiasme binnen het team zijn tekenen dat ze op de goede weg zijn naar een hechtere gemeenschap.

Beluister hieronder de audioreportage van het wijkspreekuur met wijkmanager Bülent Isik, gemaakt door Julia Nagel:

Nienke Poels

Mijn naam is Nienke Poels (17) en ik woon in Utrecht. Als journalistiek student aan de Hogeschool Utrecht ben ik altijd nieuwsgierig naar de wereld om me heen. Mijn interesses liggen vooral bij onderzoeksjournalistiek en maatschappelijke kwesties. Ik heb een passie voor het vertellen van verhalen en het ontdekken van nieuwe perspectieven.