Biltse Nieuwe

Schaakvereniging De Biltse Combinatie heeft een nieuwe kampioen.

Schaakbord met de beginstelling erop. Bron: Yentl Straat

DE BILT- Zeven weken lang komen ze elke vrijdagavond bij elkaar: de deelnemers van het Open Jeugdschaakkampioenschap in de Bilt. Kinderen van 8 t/m 17 jaar strijden in deze periode om de winst van het kampioenschap. De avonden draaien niet alleen om winnen van de wekelijkse toernooitjes maar ook het beoefenen en onder de knie krijgen van het schaakspel. En één ding is zeker: na deze laatste avond zijn ze weer een stapje dichterbij de meestertitel.

In  rijtjes zitten ze naast elkaar,  met op de tafel voor hen een bord met de schaakstukken nog in een bakje. De kinderen beginnen de avond zoals gewoonlijk met het beoefenen van het spel. De groep die bestaat uit zo’n 45 kinderen is verdeeld over twee zalen in verschillende rijen. Elke rij heeft een ander niveau waarop ze de training volgen. Zo leert niveau één de basics  en duikt niveau vier verder het spel in. “Mag ik ook helpen!?” klinkt het door de zalen heen. Allemaal kinderen die heel gedreven zijn om meer te leren en elkaar daarbij te ondersteunen. Zo kijken ze bijvoorbeeld elkaars ‘puzzels’ na en geven ze elkaar tips wat beter te doen. Om de kinderen zoveel mogelijk te helpen, loopt er per niveau een lid van de schaakvereniging langs. Zij beantwoorden de veel gestelde vragen, maken wat leuke praatjes en zorgen voor een beetje orde bij de enthousiaste groep. Een van die vrijwilligers is Ron Smit. Smit heeft al veel ervaring met dit kampioenschap en vind het dan ook erg mooi om er ook dit jaar weer bij aanwezig te zijn. Smit heeft ervaring in het onderwijs. Zo kent hij de kinderen en hij weet hoe je moet schaken. Volgens hem de ultieme combinatie. “Ik snap hoe je bepaalde dingen aan moet pakken bij deze kinderen.” aldus Smit. Zo doet hij zijn best door zijn ervaring te combineren met deze kinderen, wat zorgt voor een leerzame en gezellige tijd.

Rond een uur of zeven is het tijd om aan het allerlaatste toernooi te gaan beginnen, waaruit een winnaar van het kampioenschap zal komen. “Het is zeven uur, als je je naam hoort steek even je vinger op.” wordt er omgeroepen. Alle niveaus worden voor de wekelijkse toernooitjes door elkaar gehusseld zodat er uiteindelijk maar één de beste kan zijn. De schaakduo’s gaan tegenover elkaar zitten en starten de schaakklok waarna het laatste toernooi kan gaan beginnen. In de ene zaal is de sfeer nog steeds druk en luidruchtig. Er worden partijen gespeeld maar ook veel gesprekken gevoerd en grapjes gemaakt. De andere zaal is, in tegenstelling tot de drukte, muisstil. Ze zitten daar met een stuk minder kinderen in de zaal. Geconcentreerde blikken, stukken verzetten en weer klinkt er een tik op de klok.  Na zo’n drie kwartier zijn alle potjes gespeeld en komt er een duidelijke winnaar uit. Sjoerd Hoeben heeft dertien van de veertien schaakpartijen gewonnen en heeft daarmee de winst van het Open Jeugdschaakkampioenschap ’24 binnen gehaald. “Ik wist wel dat ik lang bovenaan heb gestaan, maar ik wist eigenlijk niet dat ik had gewonnen” zegt Sjoerd. “Ja ik ben toch eigenlijk wel trots op mijzelf.” Ook voorzitter Dick Berkelaar is gearriveerd om de trofee te overhandigen en daarmee is het Open Jeugdschaakkampioenschap weer afgelopen.

In de Bilt merken ze dat schaken populairder wordt. “Wij geven natuurlijk trainingen op school en zijn een hele toegankelijke club.” aldus Rob Smit. Niet alleen de vrijwilligers, maar ook de kinderen zijn blij met deze schaak-avonden. Olivier, deelnemer aan het toernooi, zegt: “Ik vind het heel leuk! Je moet letten op zoveel dingen, dat je hersenen echt gaan kraken.” Inmiddels loopt de zaal weer leeg en worden de laatste schaakstukken opgeruimd. Bij de deur worden er nog een aantal flyers uitgedeeld waarop een Kampioenschap schaken voor basisschoolkinderen te vinden is. De drukke zaal vol kinderen maakt nu ruimte voor de senioren groep die na hen komt spelen. Na zeven weken zijn deze jonge schaakkampioenen allemaal een (schaak)stuk beter geworden.

Beluister hier de reportage van Lara Tap, over hoe de laatste wedstrijd van het jeugd schaakkampioenschap in de Bilt verliep.

Yentl Straat

Yentl Straat is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze is geboren in Utrecht op 11 juni 2007 en woont daar nog steeds. Haar droom is om ooit op de Olympische Spelen verslag te kunnen doen. Ze is geïnteresseerd in de politiek en de maatschappij en hoopt zich daar veder in te kunnen verdiepen. Ze is zeer gemotiveerd om haar studie af te maken en uiteindelijk in het vak te kunnen werken.