Biltse Nieuwe

Wereldarmoede dag zorgt ervoor dat de voedselbank even meer aandacht krijgt

DE BILT – Het is wereldarmoede dag. In het magazijn, waar de voedselbank zit, wordt hard gewerkt door de vrijwilligers. Met hun zwarte shirtjes zijn ze stilletjes met het voedsel bezig. De dag valt op 17 oktober. Voedselverspilling is toch wel een van de aspecten van de dag. André Schellert, bestuurslid van de voedselbank in de Bilt, vindt het goed dat er op deze dag aandacht. Bij de voedselbank staat het tegengaan van voedselverspilling voorop.

Naast de dirk in De Bilt ligt de voedselbank. Iedereen mag en kan naar binnen lopen. De voedselbank is erg vriendelijk. Vandaag, de dag waar armoede toch wat meer de aandacht krijgt. André vertelt met trots hoe belangrijk de voedselbank is voor de armoede. “Onze missie is tweeledig, verspilling van voedsel tegengaan en het voedsel wat we behouden van verspilling aan arme mensen uit te delen om hun van voedsel te voorzien.” Hij onderbreekt even het interview om een vrijwilliger te groeten. De vrijwilligers zijn bezig met het voedsel te sorteren in de grijze stellingen. Die vrijwilligers zijn erg noodzakelijk voor de voedselbank. Er zijn elke dag vrijwilligers bezig.  Per dag wisselen de vrijwilligers. In de voedselbank zelf wordt erg zorgvuldig gewerkt. Op de schappen staan kaartjes waar je op kan lezen op welke dag de producten moeten worden uit gesorteerd. Dit vanwege de houdbaarheidsdatum. Jeffrey de Bruin verteld meer over de houdbaarheidsdatum. “We geven geen spullen over datum weg, het zit allemaal redelijk tegen de datum aan.” Toch verwoord hij nog netjes dat de voedselbank ervoor wilt zorgen dat de spullen niet in een prullenbak komen. André geeft een rondleiding. Alle producten hebben zo een eigen plek. Alles wordt in kratjes gelegd. Rijst en eten in zakjes worden in kratjes gelegd die dicht kunnen. Dit omdat er wellis ongedierte is die bij de zakken kunnen om zo het zelf op te eten. Brood wordt ook ingevriest, als de voedselbank even geen vers brood kan regelen kunnen de klanten toch ingevroren brood krijgen. André laat ook het busje zien van de voedselbank. Op de zeikant staat er met grote letters ‘Voedselbank de Bilt’. Deze bus wordt gebruikt om het eten rond te brengen naar de klanten die het financieel wat krapper heeft zitten. De voedselbank blijft natuurlijk een redding voor sommige mensen en moet zeker blijven.

Luister hier naar de audioreportage bij voedselbank De Bilt met bestuurslid André Schellert en vrijwilliger Jeffrey de Bruin gemaakt door David van den Berg