Bilthoven – Op een frisse herfstochtend verzamelen ouders en kinderen zich in de bibliotheek van Bilthoven voor een bijzondere activiteit: een samenwerking tussen Ouderslokaal en de kinderboerderij. Na een korte wandeling naar de boerderij, beginnen de leerzame en creatieve herfstactiviteiten. Leren en verbinding staan hierbij centraal.
Creatieve Herfstactiviteiten
“Vandaag leren we de kinderen over de herfst,” vertelt Leontien Ridder, een medewerker en regiebegeleider van de kinderboerderij. De ochtend begint met voorlezen uit een prachtig boek, maar eerst trekt Leontien de aandacht van de kinderen naar een tafel in het midden van de ruimte. Daar liggen verschillende bladeren en kastanjes uit de omgeving, waarover Leontien interessante feitjes vertelt. Na het voorlezen volgt het versieren van papieren bladeren met krijt en vingerverf. “Deze unieke activiteit is bedoeld om de band tussen kinderen en de natuur te stimuleren,” legt ze uit.
In een gezellige kring verzamelen de kinderen en hun ouders zich om Leontien, die hen voorleest uit “De Kale Boom.” De kinderen luisteren aandachtig. Hun vreugde is duidelijk zichtbaar door hun lachende gezichtjes. “Het verhaal gaat over hoe een boom zijn bladeren verliest, maar er toch voor zorgt dat hij versierd blijft,” legt Ridder uit. Dit biedt een les over verschillende seizoenen. Ook nodigt het uit tot creativiteit. Na het voorlezen zijn de kinderen er klaar voor om zelf aan de slag te gaan. Aan de tafel, zittend met vingerverf en krijt, maken ze kleurrijke bladeren, terwijl hun ouders met een lach toekijken. “Het is geweldig om te zien hoe mijn dochtertje zo opgaat in de activiteit,” vertelt een aanwezige ouder, “en het voorlezen vindt ze zo leuk!”
Verbinding en Gemeenschap
Ouderslokaal, onder leiding van Gisela Jellema, biedt elke woensdag voorlees activiteiten aan in de bibliotheek. Deze samenwerking met de kinderboerderij biedt een unieke kans om de activiteit naar buiten te brengen. “Het doel is om ouders en kinderen samen te laten genieten van de natuur,” vertelt Jellema. “Deze activiteiten helpen ouders zich verbonden te voelen en samen te leren over opvoeding.” Ze benadrukt het belang van feedback van ouders over thema’s zoals emotionele ontwikkeling, met als doel een plek te creëren waar ouders elkaar kunnen ontmoeten en steun kunnen vinden. Dergelijke initiatieven bevorderen niet alleen de verbinding tussen gezinnen, maar versterken ook de gemeenschap als geheel. Door ouders en kinderen samen te brengen, ontstaat er een sterkere sociale cohesie.
De ruimte is gevuld met het gelach van kinderen, en het wordt duidelijk dat deze bijeenkomst meer is dan een gewone activiteit. Het is een kans voor ouders om verbinding te maken, voor kinderen om te leren en voor de gemeenschap om samen te groeien.
In een tijd waarin digitale apparaten een groot deel van ons leven in beslag nemen, is het des te belangrijker om momenten te creëren waarin ouders en kinderen samen kunnen genieten van de buitenlucht. Ridder en Jellema merkte op dat ouders vaak aan hun telefoon gekluisterd zijn. Ze hopen dat ouders door deze activiteiten meer tijd met hun kinderen doorbrengen, in plaats van op hun telefoon te kijken.
Terwijl de activiteit ten einde loopt en de kinderen hun kunstwerken trots aan hun ouders tonen, is het duidelijk: het is een geslaagde ochtend. In een wereld waarin verbinding vaak verloren gaat, bieden deze momenten van samenzijn een welkome afwisseling. Ouderslokaal blijft een belangrijke plek voor verbinding, leren en samen genieten.