Biltse Nieuwe

Selecteer Pagina

Niet-Winkeldag overschaduwd door de populariteit van Black Friday

Niet-Winkeldag overschaduwd door de populariteit van Black Friday

DE BILT – Nadat de welbekende Black Friday plaatsvond, waarbij winkels hoge kortingen op veel gewilde producten aanbieden, werd deze dag gevolgd door de “Niet-Winkeldag”. Deze dag vindt elk jaar plaats op de laatste zaterdag van november en roept mensen op om niets te kopen uit protest tegen de westerse consumptiemaatschappij. Toch blijkt dat deze dag bij lang niet iedereen bekend is in De Bilt.

Deze internationale protestdag wil de overconsumptie en de impact van het consumentisme op mens en milieu aan de kaak stellen. Ondanks de duidelijke boodschap die de Niet-Winkeldag met zich meebrengt, zijn er bewoners in De Bilt die niet op de hoogte zijn van het bestaan van deze dag. “Ik moet u eerlijk bekennen dat ik werkelijk geen idee had dat deze dag bestond.” Vertelt een Black Friday-shopper op de Hessenweg. “Ik ken verder ook niemand die het hierover gehad heeft.” Naar haar idee overschaduwt de populariteit van de Black Friday-sale de bekendheid van de protestdag, wat volgens haar de onwetendheid verklaart. “Eigenlijk denk ik ook niet dat deze dag iets oplevert, vooral omdat de dag ervoor juist draait om zoveel mogelijk kopen tegen de laagste prijs.”

Niet elke winkelier is onwetend over deze dag. “Tuurlijk is deze dag belangrijk,” vertelt een jongvolwassen vrouw, “Ik denk dat we allemaal wel weten dat we te veel consumeren, maar niemand doet echt de moeite om er iets aan te veranderen.” Volgens haar ligt de oorzaak van de onwetendheid niet bij de mensen zelf, maar bij het gebrek aan aandacht voor deze dag in de media. Ze hoopt dat meer mensen zich verdiepen in de gevolgen van massaal consumeren: “Als we allemaal ons koopgedrag zouden aanpassen en minder zouden kopen, was zo’n speciale dag helemaal niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat slechts één dag per jaar echt een verschil maakt.”

Hoewel Black Friday niet meer weg te denken is uit onze maatschappij, biedt de Niet-Winkeldag een waardevolle kans om stil te staan bij de gevolgen van de consumptiemaatschappij. Zelfs één dag niks kopen kan een stap zijn in de richting van een duurzamere toekomst.

Over de auteur

Erik Schreurs

Mijn naam is Erik Schreurs en ik ben momenteel 17 jaar oud. Ik ben afkomstig uit Hilversum en studeer nu aan de Hogeschool Utrecht voor de opleiding journalistiek. Mijn interesses liggen voornamelijk bij het bespreekbaar maken van persoonlijke en gevoelige onderwerpen en het menselijk gedrag dat hierbij komt kijken. Het liefst breng ik mijn tijd door met het onderzoeken van thema's en het in gesprek gaan met verschillende mensen. Door mijn journalistieke werk hoop ik dan ook taboes te kunnen doorbreken en mensen te helpen die graag hun verhaal kwijt willen.