Biltse Nieuwe

Jong en oud gaan samen naar de kerk

MAARTENSDIJK-In heel Nederland lopen in de afgelopen jaren de kerken leeg en zijn de jongeren er bijna niet meer te vinden. Toch valt het op dat in Maartensdijk dit niet zozeer aan de orde is. ‘’Jong en oud gaan op zondag samen naar de kerk, vaak wel twee keer per dag’’.

De vergrijzing in de Nederlandse kerken is een serieuze uitdaging voor vele religieuze gemeenschappen. Kerken zien hun leden steeds ouder worden en de jongere generaties steeds minder betrokken zijn bij het geloofsleven. De kerken worstelen met het behoud van hun relevantie voor jongeren.

De voorzitter van de rooms-katholieke kerk Sint-Maarten vertelt dat hun kerk hier ook mee te maken heeft, maar dit op verschillende manieren probeert te verminderen.                             Zo organiseerde de kerk rond Pasen vorig jaar een viering met een versie van ‘The Passion’, uitgevoerd door de groep jongeren ‘Milk and honey’. Deze groep zorgde voor een geweldige viering waar jong en oud met elkaar samen waren.

‘’De kerk is ook een plek om samen te komen en te praten’’, aldus de voorzitter van de kerk. Hierdoor hopen ze dat jongeren wat vaker de kerk komen bezoeken.

In de Hersteld Hervormde kerk in Maartensdijk is de vergrijzing niet veel te zien, vertellen omwonende en leden van deze kerk. Een drogisterij & parfumerie medewerkster in het dorp vertelt dat op zondag de kerkgangers van jong en oud erg mooi gekleed zijn en twee keer per dag naar de kerk gaan. De winkels zitten dan echt allemaal dicht, en daar zal ook niet snel verandering in komen, vertelt ze. ‘’Het gaat van generatie op generatie’’.

De kinderen gaan naar de christelijke basisschool en daarna vaak naar een christelijke middelbare school in Amersfoort. Omdat de kinderen van jongs af aan met hun ouders meegaan naar de kerk geven deze kinderen dat weer over aan hun kinderen. Hierdoor blijkt dat ze in deze kerk in Maartensdijk eigenlijk niks merken van de veelbesproken ‘vergrijzing’ en het ‘leeglopen’ van de kerk.

Luister hier het audio interview gemaakt door Aylen Knook waarin ze Leo Fijen interviewt over hoe hij de jongeren blijft stimuleren om naar de kerk te komen: