Biltse Nieuwe

Wijkvereniging De Bilt genomineerd voor ASN Gouden Eekhoorn

Het betreffende bijenhotel en de adoptietuinen

DEN HAAG – Afgelopen zondag werd er beoordeeld waar de meeste steentjes werden bijgedragen aan een groenere en duurzamere buurt. Wijkvereniging Noord-Oost De Bilt is samen met veertien andere gemeenten uit Nederland genomineerd voor de ASN Gouden Eekhoorn. Een landelijke prijs ter waarde van duizend euro die uitgereikt wordt aan de groep die zich het meest inzet voor haar wijk. Vrijwilligster Leny Hoogteijling(70)  zette zich op verscheidene manieren in voor De Bilt.

De jury heeft de Wijkvereniging genomineerd, omdat ze de leefomgeving en de sociale samenhang verbeteren in de omgeving. Dit wordt gedaan met het bomenpad en de poëzieroute waar je kunt lezen en leren over de natuur in de tuinen. Er worden ook sport- en spelmiddagen georganiseerd, waar iedereen kan samenkomen.

Wijkvereniging De Bilt is dagelijks bezig voor de buurt. Zo worden er dagen georganiseerd om mozaïeken ontmoetingsbankjes te maken met en voor elkaar. Ze planten bloemen die de buurt een beetje opfleuren, maar ook heel nuttig zijn voor de bijen in de bijenhotels die door de straten zijn gemaakt en neergezet. Overal worden tuinen geadopteerd door bewoners en maken hiermee de buurt groener.

Leny Hoogtijeling, actief lid van de Wijkvereniging, is al een aantal jaar gepensioneerd. Daar merkt ze weinig van, want de inzet voor haar dorp De Bilt doet niet onder voor de gemiddelde negen tot vijf. Onder het genot van een goede kop koffie vertelde zij over haar bijdrage aan een mooier De Bilt. Insectenpad met tekstborden aanleggen en een poëzieroute is waar zij de laatste tijd druk mee bezig is geweest, maar bijenhotels opzetten staat ook op het CV. ‘Mijn bijnaam? De bezige bij,’ zegt Hoogtijeling. Levendig vertelde Hoogteijeling dat gepensioneerd zijn niet hetzelfde is als gestationeerd zijn. Volgens haar vereist de inzet voor De Bilt evenveel moeite als haar oude baan in het onderwijs. ‘Dat was gelukkig ook de bedoeling, want stilzitten was bij voorbaat al geen optie,’ aldus Hoogtijeling. Zij zorgt namens Wijkvereniging De Bilt ervoor dat De Bilt er niet alleen op vooruit gaat, maar vooral uitblinkt als het gaat om een gezelligere en groenere buurt.

In de categorie groep won Voedseltuin Villanueva uit Den Bosch. Voedseltuin Villanueva is een stichting die op ecologische wijze groenten en fruit teelt, en honing produceert met behulp van bijen in vijftien bijenkasten.