Biltse Nieuwe

Burendag in De Bilt: activiteiten voor meer contact

Foto ter illustratie. Bron: Pexels.com

DE BILT – Om de mensen in De Bilt meer met elkaar in contact te brengen, staan er dit jaar weer allerlei activiteiten op de planning voor Burendag. Wijkvereniging Noord-Oost De Bilt organiseert op zaterdag 28 september diverse bijeenkomsten waar alle buurtbewoners aan kunnen meedoen. Burendag is een onderdeel van de plannen om de sociale samenhang in de wijk te bevorderen.

Willemien Veldman-Marsman, secretaris van Wijkvereniging Noord-Oost De Bilt, coördineert de organisatie van Burendag. Het evenement heeft niet een bepaalde doelgroep. ‘Wij willen dat er toegang is voor iedereen en er mag geen verschil zitten in de soort activiteit’, zegt Veldman-Marsman. De wijkvereniging wil het voor iedereen mogelijk maken om langs te komen en te zien hoe leuk het kan zijn om het contact met elkaar op te zoeken.

Mensen zoeken elkaar makkelijker op in de buitenruimte, daarom zijn de activiteiten gericht om samen buiten te zijn. De activiteiten variëren van een jeu de bouleswedstrijd tot een speurtocht en een wandeling langs het insectenpad. In verpleeghuis De Rinnebeek worden spelletjes georganiseerd en treedt er een band op. Voor iedereen die nog twijfelt: kom langs en wees erbij, je bent van harte welkom! ‘Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, wat je spreekt, kom langs en doe gezellig mee’, zegt Veldman-Marsman.

Burendag is dan wel om mensen te stimuleren elkaar meer op te zoeken, maar het is maar één momentopname in een jaar. ‘Met alle andere activiteiten vormen we een fundament voor de sociale samenhang’, zegt Veldman-Marsman. Het hele jaar door richt de wijkvereniging zich op het verbeteren van de leefomgeving voor de buurtbewoners. Hierdoor zijn de afgelopen jaren de onderlinge contacten erg verbeterd in De Bilt.

Beluister hier het interview met Willemien Veldman-Marsman, coördinator van Burendag. In het interview vertelt Veldman-Marsman over Burendag en waarom De Bilt er aan meedoet, afgenomen door Luka Gorter.

Noa Menheere

Noa Menheere is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze is geboren op 14 februari 2007 in Westkapelle, Zeeland. Nu woont ze voor haar studie op kamers in Utrecht. Haar grote droom is om later als verslaggever bij de Formule 1 te werken. Andere interesse gebieden van Noa zijn politiek en cultuur. Hier wil ze zich in verdiepen en meer over leren tijdens haar studie. Ze kijkt er naar uit om deze studie te volgen en is gemotiveerd om haar doelen te bereiken.