Biltse Nieuwe

Nieuwe toelatingscriteria leiden tot minder bezoekers bij de voedselbank

DE BILT- Bij de voedselbank in De Bilt zijn in augustus nieuwe toelatingscriteria ingevoerd. Hierdoor zou het voor meer mensen toegankelijker en makkelijker moeten zijn om naar de voedselbank te kunnen gaan. Echter blijkt dit niet het geval te zijn, er komen namelijk juist minder mensen naar de voedselbank sinds de nieuwe toelatingscriteria zijn ingegaan.

Vrijwilliger van de voedselbank Erik Krommenhoek legt uit hoe dit komt: ‘De lonen en toeslagen van mensen zijn gestegen, waardoor minder mensen nog in aanmerking komen voor de voedselbank.’ Dit is gunstig voor de voedselbank, omdat ze nu meer hulp kunnen bieden aan een kleinere groep. Voor degenen die niet langer in aanmerking komen, is dit echter zeker niet voordelig. ‘Mensen gaan er soms maar met een paar tientjes op vooruit, waardoor ze alsnog niet genoeg boodschappen kunnen doen. Helemaal zonder de aanvulling van de voedselbank, waar ze eerder wekelijks terechtkonden voor voedselhulp.’

Wekelijks komen er ongeveer 150 gezinnen die soms wel uit acht personen bestaan. Dit betekent dat er nog steeds veel voedselhulp nodig is en het nog steeds van essentieel belang is dat er voldoende donaties komen van bedrijven, kerken en particulieren die producten over hebben. Daarnaast zijn gelddonaties die eenvoudig via de website gedaan kunnen worden, ook van grote waarde voor de voedselbank.

Bij de voedselbank in De Bilt werken al rond de 100 vrijwilligers. Zij zorgen niet alleen voor de voedselvoorraden en de administratie, maar begeleiden ook elke bezoeker bij het boodschappen doen. Dit varieert van hulp met de taal tot hulp met welke producten zij in aanmerking komen. ‘Elk gezin krijgt een aantal punten waarmee ze boodschappen kunnen doen. Het ene gezin bestaat uit twee personen, het andere uit zes, met bijvoorbeeld vier kinderen en een baby die speciale producten nodig heeft. Hierbij bieden wij hulp, wat ook zorgt ook voor een persoonlijke band met de mensen’ Aldus Erik Krommenhoek.

Beluister hier het audio interview gemaakt door Aylen Knook over de voedselbank. Ze is in gesprek met een van de vrijwilligers van de voedselbank in De Bilt.

Maaike Appels

Hoi! Mijn naam is Maaike Appels (20) en ik woon in Arnhem. Ik zit nu in mijn 1ste jaar van de studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik werk bij het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Ik ben erg geïnteresseerd in maatschappelijke en activistische thema's. Ik ben altijd erg nieuwsgierig, kritisch en benieuwd naar de verhalen van mensen en in het nieuws.