Biltse Nieuwe

“Wegooien? Mooi niet!” Repair café in Hollandsche Rading heropent

HOLLANDSCHE RADING-Met zo’n zes vrijwilligers zitten ze er komende week weer klaar voor: het Repair Café in Hollandsche Rading opent na de zomerstop haar deuren weer. Zo kun je komend jaar weer eens in de twee maanden langs om je apparaten en kleding te laten repareren of gewoon een gezellig bakje koffie te drinken.

Het Repair Café is een evenement dat wordt georganiseerd in het dorpshuis. Dit evenement wordt georganiseerd door een aantal handige vrijwilligers die in hun vrije tijd graag een handje uitsteken. Ze delen en gebruiken al hun kennis in het dorpshuis om zo de mensen te helpen met hun kapotte spullen.

Met zo’n tien vrijwilligers in totaal organiseren ze eens in de twee maanden het café. John Baken, de coördinator hiervan, zegt hierover het volgende: “Het is altijd een hele leuke happening en heel gezellig! Het is gewoon leuk om te doen.” Over de opkomst tijdens het Repair Café heeft Baken zeker niet te klagen. “Er komen altijd meer dan genoeg bezoekers. Met zes, zeven reparateurs die aan het werk zijn kunnen we niet meer gasten aan dan er nu komen.”

Met de reparaties proberen de vrijwilligers van het café met een klein groepje veel meer anderen te kunnen helpen. Zo hopen ze ook met het succes van de reparaties meer ‘handige’ vrijwilligers enthousiast te maken om ook een keertje mee te komen draaien. Het Repair Café zorgt er met hen voor dat spullen een tweede kans krijgen wat beter is voor het milieu en de portemonnee. Dus Weggooien? Mooi niet!

Beluister hier het interview met John Baken coördinator van het repair café in Hollandsche Rading. Waarin het gaat over de heropening van het café en de schaarste aan vrijwillige inzetkrachten, afgenomen door Julia Neervoort.

Julia Neervoort

Julia Neervoort is 17 jaar oud en eerste jaar student aan de hogeschool Utrecht. Zij is nieuwsgierig en weet nog niet zeker welke kant ze op wilt en daarom erg benieuwd naar wat de studie journalistiek haar te bieden heeft.