Biltse Nieuwe

Digitale spreekuren weer van start: Hulp voor iedereen die vastloopt in de digitale wereld

De betreffende bibliotheek

BILTHOVEN – In Bilthoven en omstreken zijn digitale spreekuren in bibliotheken weer begonnen. Saskia Klerk, werkzaam in vijf verschillende bibliotheken voor het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), staat samen met een team vrijwilligers klaar om mensen te helpen met hun digitale vragen. Van vragen over het gebruik van Whatsapp, tot het aanvragen van zorgtoeslag, tijdens de spreekuren wordt iedereen op een laagdrempelige manier geholpen en op hun gemak gesteld.

Vanaf september zullen er weer in verschillende bibliotheken vrijwilligers klaarzitten om iedereen zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo ook vrijwilliger Ido Huitenga, die al vijftien jaar een helpende hand biedt aan velen die digitale ondersteuning nodig hebben. ‘’Het begon met de grote computers, daarna kwamen de laptops, vervolgens de tablets en nu zijn het vooral de kleine mobieltjes waar we de laatste jaren de meeste vragen over krijgen,’’ vertelt Ido. ”Over het algemeen zijn de bezoekers onze leeftijdsgroep, 65-plussers,” aldus Huitenga.

Saskia Klerk heeft een specifieke training van IDO gevolgd, waarin onder andere de omgang met privacy en vragen over de overheid werden behandeld. Klerk vertelt: ‘’Je merkt dat het echt iets unieks is dat er een plek is waar mensen naartoe kunnen komen, aandacht krijgen en er echt de tijd voor hen genomen wordt. Soms merk je dat mensen emotioneel worden. Omdat ze in een wereld leven waar iedereen digitaal vaardig is en dit ook graag laat zien, voelen ze zich eigenlijk best eenzaam.’

Het is nog steeds een raadsel hoeveel mensen er per spreekuur zullen komen, maar ondanks de soms wel erg lage opkomst, vertrekken mensen altijd dankbaar. Natuurlijk zouden we graag meer bezoekers hebben, want er is zeker behoefte aan. Sommige mensen liggen wakker van hun ‘onoplosbare’ digitale problemen. Dan is het heel fijn en waardevol als je iemand goed kan opvangen en helpen,’’ aldus Klerk.